Alles over je Simyo factuur

Hoe ziet je factuur eruit? Waarom is je eerste rekening anders bij Simyo dan je normale nota en hoe ziet die eerste factuur er dan uit? En hoe zit dat met buitenbundelkosten of als je een betaling hebt gemist? Op deze pagina vind je al dit soort factuurinformatie.

Zo ziet je Simyo factuur eruit

Abonnementskosten

Bij Simyo bestaan je abonnementskosten uit de bundels die jij gekozen hebt. Je betaalt de abonnementskosten altijd een maand vooruit. Kijk je naar de factuur van januari, dan zie je daarop de abonnementskosten van februari staan. Je kunt je voorlopige factuur al vanaf de eerste dag van de maand bekijken op Mijn Simyo. Je definitieve factuur is beschikbaar aan het einde van de volgende maand.

Verbruik

Op je factuur zie je de details van je verbruik terug. Zo zie je bijvoorbeeld naar welke telefoonnummers je hebt gebeld, en hoeveel data er precies is verbruikt per tijdstip. Valt het verbruik binnen je bundel? Dan zie je € 0,00 achter het verbruik staan. Er kunnen verbruikskosten ontstaan als je buiten je bundel belt, internet of sms’t. Meer informatie over buitenbundelkosten? Lees hier meer.

Telefoonkosten

Als je voor een abonnement mét telefoon hebt gekozen, dan betaal je de telefoon maandelijks af. Bij het bestellen van een abonnement met telefoon heb je een contract van 24 maanden. In die 24 maanden betaal je elke maand een bedrag voor je telefoon. Deze kosten zijn ook elke maand te vinden op je factuur. Is je telefoon helemaal afbetaald? Dan zie je alleen nog je maandelijkse bundelkosten op je factuur.

Kortingen

Ook de kortingen zie je natuurlijk terug! Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van VriendenDeal? Dan zie je deze korting terug op de eerste pagina van je factuur onder ‘Kortingen en verrekeningen’. Wil je weten waarvoor je korting hebt ontvangen? Bekijk dan de tweede pagina van je factuur, bij de specificatie.

Waarom is mijn eerste factuur hoger?

Geen zorgen! Dat komt door de abonnementskosten die je vooruitbetaalt en door de aansluitkosten. Dat is dus eenmalig.

Dubbele abonnementskosten

Bij Simyo betaal je de abonnementskosten altijd een maand vooruit. Je betaalt op je eerste factuur dus voor de resterende dagen van de maand dat je abonnement ingaat en de daaropvolgende maand. Bij de specificatie van je abonnementskosten zie je de bundels die je hebt dus twee keer staan. Heb je een toestel aangeschaft? Dan zie je de maandelijkse kosten hiervan ook twee keer.

Aansluitkosten

Op je eerste factuur worden ook de aansluitkosten in rekening gebracht. Misschien heb je ze vorige maand al betaald. Zo niet, dan staan ze op deze factuur. De aansluitkosten zijn eenmalig, dus op de volgende factuur zal je deze kosten niet meer tegenkomen.

Eenmalige telefoonkosten

Heb je een nieuwe telefoon bij Simyo gekocht? Dan komen daar kosten bij kijken. Als je hebt besloten om een deel van de kosten van de telefoon vooraf te betalen, vind je deze eenmalige kosten terug op de factuur. Daarnaast worden ook de bezorgkosten en de thuiskopieheffing op je factuur vermeld.

Factuur nog niet betaald?

Dat kan natuurlijk gebeuren. We proberen het factuurbedrag één keer van je rekening af te schrijven. Als dat niet lukt, zullen we het niet nog eens proberen. Je factuur blijft dan openstaan.

We hebben een aparte pagina gemaakt waar je alle informatie vindt over je openstaande facturen.

Ik heb kosten buiten mijn bundel

Zodra je bel- en/of internetbundel is geactiveerd, valt het verbruik binnen je bundels. Er zijn situaties waarin je wel extra kosten betaalt. We hebben een pagina gemaakt met alle informatie over buitenbundelkosten.

Hoogverbruik

Als je meer dan €100,- per 24 uur of meer dan €250,- per week buiten je bundel verbruikt, dan blokkeren we uit voorzorg tijdelijk je aansluiting.

Ben je afgesloten wegens hoogverbruik? We hebben een speciale pagina met alle informatie hierover. Je vindt hier ook de stappen om je aansluiting zo snel mogelijk weer te activeren.

Voorkomen?

Je kunt een dataplafond instellen om zorgeloos te kunnen internetten zonder constant je bundel te moeten controleren. Zodra je internetbundel op is, stopt je verbinding automatisch. Houd er rekening mee dat het dataplafond alleen werkt binnen Nederland en de EU (zone 1).

Wanneer de maand voorbij is, ontvang je automatisch je nieuwe internetbundel en wordt je internetverbinding weer ingeschakeld.

Veelgestelde vragen

Welk verbruik valt buiten de bundel?

Dit zijn kosten die buiten je bundel vallen:

  • Je belbundel die op is. Als je geen extra minuten koopt, dan vallen uitgaande gesprekken buiten je bundel.

  • Je internetbundel die op is. Als je geen dataplafond hebt ingesteld of geen extra MB’s koopt, dan internet je tegen het buitenbundeltarief.

  • Het bellen naar servicenummers zoals een 0900-nummer.

  • Bellen of internetten buiten de EU valt standaard buiten de bundel. Achter dit verbruik zie je hoeveel je hiervoor betaalt.

  • Bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt altijd buiten de bundel. Ook als je vanuit Nederland naar een EU-land belt.

Wil je zorgeloos kunnen internetten zonder je verbruik in de gaten te hoeven houden? Stel een dataplafond in.

Wil je weten hoeveel het kost om te bellen in of naar een ander land of ben je van plan om te internetten in het buitenland? Bekijk de tarieven hier!

Heb je toch buitenbundelkosten gemaakt? Dat kan natuurlijk gebeuren. Meer informatie hierover vind je op deze pagina.

Let wel: wij mogen verbruiksgegevens maximaal zes maanden bewaren. Je kunt daarom enkel verbruiksgegevens van de afgelopen zes maanden inzien. Van facturen ouder dan zes maanden, zie je alleen de kosten terug en geen verbruiksgegevens.

Stopt mijn internet automatisch als mijn internetbundel op is?

Je kunt een dataplafond instellen om te voorkomen dat je internet blijft verbruiken zodra je internetbundel op is. Met dit dataplafond kun je zorgeloos internetten zonder steeds je verbruik in de gaten te moeten houden. Zodra je bundel op is, wordt je internetverbinding automatisch stopgezet. Let op: het dataplafond van Simyo werkt alleen binnen Nederland en de EU (zone 1).

Wanneer de maand voorbij is, ontvang je automatisch je nieuwe internetbundel en wordt je internetverbinding weer ingeschakeld.

Hoe stel ik een dataplafond in?

Het dataplafond van Simyo activeer je eenvoudig via Mijn Simyo. Vanaf de eerste dag van de volgende maand is het dataplafond actief. Voor deze handige functie betaal je slechts € 0,50 per maand, die automatisch op je factuur wordt verrekend.

Met het dataplafond geniet je van zorgeloos internetten, zonder constant je bundel te moeten controleren. Zodra je internetbundel op is, stopt je verbinding automatisch. Houd er rekening mee dat het dataplafond alleen werkt binnen Nederland en de EU (zone 1).

Wanneer kan ik mijn factuur bekijken?

Vanaf de eerste dag van de maand kun je je voorlopige factuur op Mijn Simyo al zien! Deze bedragen zijn niet definitief en kunnen nog veranderen.

Rond de derde donderdag van de maand krijg je een e-mail waarin staat dat je factuur beschikbaar is. Je kunt vanaf dat moment de definitieve factuur bekijken en downloaden. Dat is handig voor je administratie! Het gaat dan altijd om de factuur van de maand ervoor. In september zie en betaal je dus de factuur van augustus, in oktober zie en betaal je de factuur van september, enzovoorts.

Wanneer wordt mijn factuur afgeschreven?

Dat gebeurt een week nadat je van ons een e-mail hebt gekregen met dat je factuur klaarstaat. Dat is dus rond de vierde donderdag van de maand. Wij schrijven het factuurbedrag automatisch af van je rekening. Daar hoef jij dus niets voor te doen! Het is helaas niet mogelijk het bedrag op een andere datum af te schrijven.

De incasso vindt maar één keer plaats. Konden wij het bedrag niet van je rekening afschrijven? Dat kan natuurlijk gebeuren en is geen enkel probleem! Je vindt hier alles over je openstaande factuur en wat je het beste kunt doen om de factuur alsnog te betalen.

Mijn abonnement is nog niet ingegaan en toch heb ik al een factuur?

We hebben alvast een voorlopige factuur voor je in Mijn Simyo klaargezet, zodat je een idee krijgt van wat je in je eerste maand bij ons gaat betalen. Wanneer je een nummerbehoudaanvraag hebt ingediend zijn je bundels nog niet actief. Je bundels gaan in op het moment dat je telefoonnummer daadwerkelijk is overgezet naar Simyo. Vanaf dat moment worden de abonnementskosten in rekening gebracht. Je kunt gerust je simkaart alvast activeren via Mijn Simyo, maar gebruik hem nog niet! Je betaalt anders namelijk het buitenbundeltarief tot je telefoonnummer is overgezet.

Waarom zie ik sessies van 58,59 MB’s op mijn factuur?

Heb je een flinke internetsessie gehad? Dan zie je dat internetverbruik opgebroken in sessies van 58,59 MB’s op je factuur verschijnen. Geen zorgen! Dat komt omdat ons systeem het verbruik registreert met sessies van maximaal 58,59 MB’s. Als je dus bijvoorbeeld 200 MB’s hebt verbruikt, dan zie je dat terug als drie pakketjes van 58,59 en een pakketje met de overige 24,23 MB’s.

Waarom betaal ik een thuiskopieheffing?

We zijn als provider wettelijk verplicht om thuiskopieheffing in rekening te brengen voor de aankoop van een nieuwe telefoon. De thuiskopieheffing compenseert auteurs en artiesten voor kopieën van hun muziek en films voor privégebruik. Bij refurbished telefoons betaal je een iets lagere thuiskopieheffing. De hoogte van thuiskopieheffing wordt wettelijk vastgelegd. De precieze bedragen vind je hier.

Kan ik ook een BTW-factuur krijgen?

Ja, dat kan. Standaard tonen we het BTW-bedrag niet apart op je factuur. Wil je dat de BTW toch apart wordt genoemd? Log in op Mijn Simyo en ga naar het kopje Instellingen - Persoonlijke gegevens. Hier kun je aangeven of je de BTW apart vermeld wil zien staan op je factuur.

Onder het kopje Facturen kun je elke gewenste factuur opslaan en printen voor een latere belastingaangifte of voor je eigen administratie.

Zodra je opzegt bij Simyo en eventueel overstapt naar een andere provider, komt Mijn Simyo te vervallen. Zorg er dus voor dat je alle facturen bewaart op je computer of eventueel afdrukt.

De terugbetaling is nog niet binnen

Geen zorgen, we regelen het voor je! Als Simyo overgaat tot een terugbetaling, wordt dit intern afgehandeld. Het kan het tot maximaal twee weken duren voordat het bedrag van de terugbetaling op je bankrekening staat. Is de factuur onlangs geïncasseerd? Dan ontvang je de terugbetaling binnen drie weken op je rekening.

Ik wil mijn rekeningnummer wijzigen

Heb je een nieuw bankrekeningnummer of wil je om een andere reden graag een ander bankrekeningnummer gebruiken? Dat kan uiteraard! Je kunt je bankrekeningnummer hier wijzigen. We vragen je om een betaling van €0,01 te doen. Als deze proefbetaling is gelukt, is je bankrekeningnummer direct aangepast. We verrekenen uiteraard de proefbetaling van €0,01 met je volgende factuur.

Je factuur verschijnt rond de derde donderdag van de maand op Mijn Simyo. Zorg ervoor dat je het bankrekeningnummer wijzigt voordat de factuur online staat. Je factuur wordt dan direct van je nieuwe rekeningnummer afgeschreven. Staat je factuur al online? Dan wordt de eerstvolgende factuur nog afgeschreven van je oude bankrekeningnummer.

Let op: Via Mijn Simyo wijzig je het snelst je rekeningnummer. Je kunt ook via de Overstapservice van je bank je rekeningnummer laten wijzigen, maar hou er rekening mee dat dit langer kan duren.

Mijn rekening is geblokkeerd voor automatische incasso

Als je bankrekening geblokkeerd is voor automatische incasso opdrachten, kun je dat laten opheffen door je bank. Simyo kan en mag dit helaas niet voor je doen.

Pas als je bankrekening de mogelijkheid heeft om een automatische incasso te kunnen activeren, kun je zonder problemen betalingen doen. Mocht de bank geen toestemming geven voor automatische incasso? Lees dan hier alles over hoe ons incassoproces werkt en hoe je de factuur alsnog kunt betalen.

Waarom moet ik aansluitkosten betalen?

Als je een Simyo Sim Only abonnement afsluit, betaal je eenmalig aansluitkosten. Dit betaal je voor het activeren van je verbinding op het netwerk en het maken en verzenden van een simkaart. Binnen drie werkdagen valt het startpakket in je brievenbus. Ook wordt er een persoonlijke Mijn Simyo omgeving voor je aangemaakt. Op deze plek kun je onder andere je verbruik controleren, je bundels aanpassen en je simkaartinstellingen wijzigen.

Ben je al klant en doe je een bundelwijziging of verleng je je contract? Dan nemen we geen aansluitkosten in rekening. Het abonnement bestaat immers al!

Van wie is het nummer 061234XXXX?

Een telefoonnummer dat eindigt op vier XXXX, is een zogeheten 'geheim nummer'. Dit betekent dat de eigenaar van het nummer betaald heeft om het telefoonnummer geheim te laten houden.

De eigenaar van het telefoonnummer heeft je het nummer wellicht gewoon gegeven. Toch verschijnt het telefoonnummer niet automatisch bij iedereen op de factuur of op het verbruiksoverzicht. Ook Simyo kan in dit geval het telefoonnummer niet in zijn geheel zien.

Waar heb ik mijn MB’s aan verbruikt?

Vanwege privacy redenen mogen we niet inzien waar onze klanten MB’s aan verbruiken. Daarom kan je dit niet op Mijn Simyo vinden. Op je telefoon kan je wél inzien hoeveel data een app verbruikt. Dat werkt op iOS (iPhone) net even anders dan op Android (o.a Samsung, Huawei):

iOS

  • Open de app 'Instellingen'

  • Druk op 'Mobiel netwerk'

  • Scroll naar beneden om alle geïnstalleerde apps te zien. Bij elke app staat hoeveel MB’s die app heeft verbruikt. Is je nieuwe internetbundel ingegaan? Druk dan op 'Stel gegevens opnieuw in'.

Let wel: de verbruiksteller op een iPhone begint niet opnieuw bij het begin van elke maand. Dit maakt het lastig om je verbruik voor de huidige maand te achterhalen. Het kan soms niet overeenkomen met je verbruik op Mijn Simyo. Er bestaat een gratis app voor iOS die je internetverbruik per maand bijhoudt. Je vindt hier alles over deze handige app!

Android

  • Open het menu 'Instellingen'

  • Druk op 'Gegevensgebruik'

  • Scroll naar beneden om te zien hoeveel MB’s elke app afzonderlijk verbruikt. Elke maand begint de teller opnieuw. Linksboven stel je zelf in wanneer de nieuwe periode begint.

Meer weten? Lees dit blog over databesparing.

Ik zou een vergoeding krijgen, maar ik zie het niet op mijn factuur staan

Geen zorgen, we zijn er mee bezig! Als de klantenservice een vergoeding heeft beloofd, wordt dit intern afgehandeld. Binnen een week na het maken van de afspraak ontvang je een e-mailbevestiging van ons. Vanaf dat moment is de vergoeding bevestigd en kun je er zeker van zijn dat deze wordt toegepast op je factuur! Je ziet de vergoeding binnen enkele dagen na het ontvangen van deze e-mail op je (tijdelijke) factuur in Mijn Simyo staan.

Gaat om een gesloten factuur waarvan je de betaling hebt teruggedraaid? Dat is geen probleem! Binnen drie weken sturen we je een e-mail met de aangepaste factuur en een betaallink om het openstaande bedrag te betalen.

Kan ik mijn bedrijfsnaam op de factuur zetten?

Wil je je Simyo abonnement zakelijk gebruiken? Dat kan! Bij een nieuwe bestelling kun je bij het invullen van je persoonsgegevens aanvinken dat je een bedrijfsnaam wilt toevoegen op de factuur. Heb je al een abonnement? Stuur dan een kopie ID en een kopie uittreksel KVK naar klantenservice@simyo.nl.

.