Privacy

Privacy

In dit privacy statement vertellen we welke gegevens we bij Simyo gebruiken voor onze dienstverlening aan jou en mogelijke klanten.

Aangepast op 18-06-2024

Hoe gaan wij met jouw gegevens om?

We gaan natuurlijk zorgvuldig om met je gegevens en waarborgen het telefoongeheim. Ook zorgen we dat de verwerking van je gegevens voldoet aan de toepasselijke wet- en regelgeving die gelden voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, met name de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Telecommunicatiewet. Als het noodzakelijk is, updaten we dit privacy statement.

Voor welke doeleinden gebruikt Simyo jouw gegevens?

Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van jouw gegevens?

Alle B.V.’s die bij de KPN Groep horen voeren in hoofdlijnen hetzelfde privacy beleid. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Neem je een dienst af van Simyo of van een ander onderdeel van de KPN Groep, dan is KPN B.V. (Wilhelminakade 123 te Rotterdam) de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van je gegevens.

Persoonsgegevens

Kort samengevat:
We gebruiken je persoonsgegevens om je de beste service te bieden en om te voldoen aan wettelijke verplichtingen.


We verzamelen de volgende persoonsgegevens:

  • Naam
  • Adres
  • Woonplaats
  • E-mailadres
  • Abonnementsvorm, onderliggende bundels en gemaakte kosten
  • Geboortedatum
  • Telefoonnummer
  • Bankrekeningnummer


Deze gegevens gebruiken we voor:

  1. Het technisch mogelijk maken van onze dienstverlening, waaronder het tot stand brengen van je bel- en internetverbinding.
  2. Het verzorgen van alle activiteiten die nodig zijn om de gesloten overeenkomsten tussen Simyo en jou na te komen.
  3. Het onderhouden van onze relatie met jou. Denk aan het helpen met vragen als je ons belt, klachten oplossen en je adviseren over je verbruik.
  4. Het factureringsproces. Zoals het maken van facturen en incasso’s, fraudepreventie en fraudeonderzoek, expensive call monitoring en interconnectiebetalingen.
  5. Netwerkmanagement, waaronder netwerkplanning en netwerkarchitectuur en fraudedetectie.
  6. Het garanderen van een verantwoorde bedrijfsvoering, zoals een goede beveiliging, risicobeperking, integriteitonderzoek, behandeling van ongewenste oproepen, uitbreiding en de verbetering van onze dienstverlening.
  7. Het voldoen aan wettelijke verplichtingen, zoals de verstrekking van gegevens in het kader van een strafrechtelijk onderzoek aan bevoegde autoriteiten. Op jouw verzoek delen we je gegevens met andere aanbieders ten behoeve van afscherming van het gebelde nummer op de nota.
  8. Het uitgeven van (elektronische) telefoongidsen en het aanbieden van abonnee-informatiediensten.
  9. (Markt)onderzoek en marketing- en verkoopactiviteiten (ook na beëindiging van je contract).

Wij gebruiken je gegevens op de volgende juridische basis:

  • Om de overeenkomst tussen jou en Simyo uit te voeren (punt 1-6, 8)
  • Om te voldoen aan wet- en regelgeving (punt 6-7)
  • Op basis van ons gerechtvaardigd belang (punt 9)

Gebruiksgegevens

Kort samengevat:
We gebruiken de gegevens van hoe jij Simyo gebruikt om onze diensten op de juiste manier te leveren, voor onze marketing en om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen.


We verzamelen de volgende gebruiksgegevens:

  • De duur, tijdstip, bestemming en locatie van het gebruik van je telefoonnummer (deels realtime)
  • Je toestelmerk en -type

Deze gegevens gebruiken we voor:

  • Het maken van nota’s;
  • Het beheer van verkeer;
  • De afhandeling van je verzoeken om meer informatie over je eigen telefoonnummer;
  • De opsporing van fraude;
  • Wettelijke verplichtingen, zoals het verlenen van medewerking aan wettelijk gegeven lasten tot aftappen en in het kader van strafrechtelijk opsporingsonderzoek;
  • (Markt)onderzoek en marketing- en verkoopactiviteiten (ook na beëindiging van het contract), als je (of de feitelijke gebruiker van het telefoonnummer) daarvoor toestemming hebt gegeven.

Locatiegegevens

Kort samengevat:
We gebruiken je locatiegegevens om onze diensten te leveren en te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen.


We verwerken je locatiegegevens om je onze diensten te leveren. Daarnaast verwerken we je locatiegegevens (de plaats waar je gebruikmaakt van je telefoonnummer) voor wettelijke verplichtingen. Denk hierbij aan het verlenen van medewerking aan wettelijk gegeven lasten tot aftappen en strafrechtelijk opsporingsonderzoek.

Kredietverschaffing voor gespreid betalen van je telefoon

Kort samengevat:
Bij een lening boven € 250 vraagt en deelt Simyo kredietgegevens met het BKR.


De afbetaling van je telefoon bij een abonnement is wettelijk gezien een lening, volgens de Wet op het financieel toezicht. Simyo verschaft via KPN Finance B.V. krediet voor de gespreide betaling van je toestel. Bij een krediet onder € 250 gebruikt Simyo alleen de gegevens zoals deze staan vermeld in de bovenstaande paragraaf ‘Persoonsgegevens’.

Bij een krediet boven € 250 is Simyo verplicht je kredietgegevens op te vragen van en te delen met het BKR. Ook voeren we tijdens je bestelling een inkomens- en lastentoets uit. Voor een verantwoorde kredietverstrekking maakt Simyo gebruik van:

  1. Gegevens over het totaal aan geregistreerde kredietbedragen in het Centraal Kredietregistratiesysteem van het Bureau Kredietregistratie BKR (CKI)
  2. Gegevens over betalingsachterstanden op kredietovereenkomsten in het CKI
  3. De uitkomst van de Telecom Inkomsten- en Lastentoets (ILT)

Het BKR vertelt aan Simyo hoeveel geregistreerde kredietbedragen en –limieten je hebt. Ook laten ze ons weten of er op jouw naam actuele betalingsachterstanden op een kredietovereenkomst zijn geregistreerd. Wanneer Simyo via KPN Finance B.V. een krediet aan je heeft verstrekt, wordt dit krediet geregistreerd in het CKI. Als je niet voldoet aan je betalingsverplichtingen maakt Simyo daarvan een melding bij BKR, conform art. 12 lid 1 (sub a en b) van het BKR Reglement.

Voor de Telecom Inkomens- en Lastentoets vraagt Simyo je bij de bestelling om de volgende informatie:

  • Gezinssamenstelling
  • Netto maandinkomen
  • Maandelijkse woonlasten

De informatie van de Telecom Inkomens- en Lastentoets worden enkel gebruikt om te berekenen hoeveel jij maandelijks kan betalen voor je telefoon. Dit worden nooit gedeeld met andere partijen. Wel is Simyo wettelijk verplicht om deze gegevens te bewaren tot vijf jaar na het einde van je contract. Simyo moet bij de Autoriteit Financiële Markten kunnen aantonen dat wij de Inkomens- en Lastentoets hebben uitgevoerd.

Wil je meer informatie? Ga dan naar https://www.simyo.nl/klantenservice/gespreid-betalen

De cookies, of vergelijkbare technieken, die wij gebruiken

Kort samengevat:
We gebruiken cookies om je gebruikerservaring van de website te verbeteren en je op maat gemaakte content te tonen.


De afbetaling van je telefoon bij een abonnement is wettelijk gezien een lening, volgens de Wet op het financieel toezicht. Simyo verschaft via KPN Finance B.V. krediet voor de gespreide betaling van je toestel. Bij een krediet onder € 250 gebruikt Simyo alleen de gegevens zoals deze staan vermeld in de bovenstaande paragraaf ‘Persoonsgegevens’.

Bij een krediet boven € 250 is Simyo verplicht je kredietgegevens op te vragen van en te delen met het BKR. Ook voeren we tijdens je bestelling een inkomens- en lastentoets uit. Voor een verantwoorde kredietverstrekking maakt Simyo gebruik van:

  1. Gegevens over het totaal aan geregistreerde kredietbedragen in het Centraal Kredietregistratiesysteem van het Bureau Kredietregistratie BKR (CKI)
  2. Gegevens over betalingsachterstanden op kredietovereenkomsten in het CKI
  3. De uitkomst van de Telecom Inkomsten- en Lastentoets (ILT)

Het BKR vertelt aan Simyo hoeveel geregistreerde kredietbedragen en –limieten je hebt. Ook laten ze ons weten of er op jouw naam actuele betalingsachterstanden op een kredietovereenkomst zijn geregistreerd. Wanneer Simyo via KPN Finance B.V. een krediet aan je heeft verstrekt, wordt dit krediet geregistreerd in het CKI. Als je niet voldoet aan je betalingsverplichtingen maakt Simyo daarvan een melding bij BKR, conform art. 12 lid 1 (sub a en b) van het BKR Reglement.

Voor de Telecom Inkomens- en Lastentoets vraagt Simyo je bij de bestelling om de volgende informatie:

  • Gezinssamenstelling
  • Netto maandinkomen
  • Maandelijkse woonlasten

De informatie van de Telecom Inkomens- en Lastentoets worden enkel gebruikt om te berekenen hoeveel jij maandelijks kan betalen voor je telefoon. Dit worden nooit gedeeld met andere partijen. Wel is Simyo wettelijk verplicht om deze gegevens te bewaren tot vijf jaar na het einde van je contract. Simyo moet bij de Autoriteit Financiële Markten kunnen aantonen dat wij de Inkomens- en Lastentoets hebben uitgevoerd.

Wil je meer informatie? Ga dan naar https://www.simyo.nl/klantenservice/gespreid-betalen

Hoe lang bewaart Simyo je gegevens?

Kort samengevat:
We bewaren je gegevens niet langer dan nodig is of wettelijk is toegestaan.


  • We bewaren je persoonsgegevens tot zeven jaar nadat je klant bent geweest. Hiermee voldoen we aan de fiscale bewaarplicht.
  • Persoonsgegevens die niet nodig zijn om aan onze fiscale bewaarplicht te voldoen, bewaren we tot twee jaar nadat je klant bent geweest bij ons. Zo kunnen we je bijvoorbeeld benaderen voor marketingdoeleinden.
  • Je gebruiks- en locatiegegevens bewaren we zes maanden.
  • We bewaren je gegevens niet langer dan wettelijk toegestaan en noodzakelijk is voor het realiseren van de doeleinden waarvoor we de gegevens verwerken.

Delen van gegevens met derden

Kort samengevat:
We delen je gegevens met derden, o.a. met KPN. Bijvoorbeeld om te voldoen aan de wet, om je beter van dienst te zijn of om onze diensten aan je te kunnen leveren.


Delen van gegevens met KPN

Wij zijn onderdeel van KPN. Omdat veel klanten meerdere producten of diensten van KPN gebruiken, combineren we onze gegevens met de gegevens van KPN. Dit doen we zodat we je goed van dienst kunnen zijn. Ook kunnen er voordelen aan verbonden zijn als je naast je Simyo aansluiting andere producten of diensten bij KPN afneemt. In onderstaand voorbeeld leggen we uit hoe dat zit.

Simyo Compleet

Is er op jouw huisadres vast internet van KPN en heb je één of meerdere Simyo Sim Only abonnementen? Dan kom je in aanmerking voor Simyo Compleet. Simyo Compleet geeft je voordelen zoals gratis extra MB's. Ook als de abonnementen van Simyo en KPN op meerdere namen staan kan je dit voordeel benutten.

Om te bekijken of jouw huishouden in aanmerking komt voor Simyo Compleet combineren wij de gegevens over de op jouw adres afgenomen diensten. Je mobiele nummer en gegevens over je gebruik worden door ons niet gedeeld met je huisgenoten.

Wil je niet dat je gegevens worden gecombineerd met de gegevens van KPN om te controleren of je recht hebt op Simyo Compleet? Dan kan je op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App je hiervoor afmelden. Je kunt Simyo Compleet dan ook niet meer gebruiken omdat we niet kunnen controleren of je er recht op hebt. Je kan je keuze op ieder moment aanpassen.

Hieronder vind je een overzicht van de gegevens die wij met KPN delen en uitleg waarom we dat doen.

Type gegevens

Doel

Persoonsgegevens

Marketing

Persoons- en gebruiksgegevens

Leveren van onze dienst


Verstrekken gegevens aan KPN ten behoeve van risico-analyse en kredietregistraties

Simyo deelt gegevens met KPN wanneer de aansluiting buiten gebruik is gesteld. En van mensen waarmee de overeenkomst is beëindigd omdat ze hun (betalings)verplichtingen niet nakwamen. Dit bestand wordt door Simyo en KPN gebruikt om beslissingen te maken over het accepteren van aanvragen voor telecommunicatiediensten. Deze gegevens worden ook gedeeld met stichting Preventel. Stichting Preventel is verantwoordelijk voor dat bestand. Bij hen kun je nagaan of je in hun bestand bent opgenomen en op welke manier. Als je het niet eens bent met de manier waarop je in dit bestand staat, kun je daartegen bezwaar maken. Je kunt jouw verzoek of bezwaar dan richten aan Stichting Preventel, Postbus 744, 7400 AS Deventer. Kijk voor meer informatie op https://www.preventel.nl/ .

Ook delen we gegevens met KPN op het moment dat een aanvraag voor een (nieuw) abonnement wordt ingediend of verlengd. KPN controleert vervolgens bij een aantal derde partijen jouw aanvraag op kredietwaardigheid, fraudekans en datakwaliteit. Meer informatie hierover kun je terugvinden in de privacy statement van KPN .

Delen van gegevens met Derden

Indien noodzakelijk delen wij je persoons- en gebruiksgegevens met derden, bijvoorbeeld voor marketingdoeleinden, of om je beter van dienst te zijn en je de beste klantervaring te bieden. Ook kan het noodzakelijk zijn om te voldoen aan wettelijke verplichtingen.

Wat wij niet doen

Simyo verkoopt je gegevens niet aan derden voor marketing-, verkoop- en andere bedrijfsmatige activiteiten. Als wij wel gegevens delen dan gebeurt dit alleen in geanonimiseerde en geaggregeerde vorm. Dat betekent dat de gegevens op geen enkele manier meer te herleiden zijn tot een individu. Dat jij het bent blijft zo dus onbekend.

Wat wij wel doen

Verstrekken van gegevens aan door ons ingeschakelde derden

Simyo schakelt derde partijen in bij bepaalde netwerkdiensten, bij marketing, het bezorgen van onze producten en het ondersteunen bij klantvragen. Als deze derden bij het uitvoeren van hun diensten toegang hebben tot jouw gegevens, dan heeft Simyo de nodige contractuele en organisatorische maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat jouw gegevens alleen voor de bovenstaande doeleinden worden verwerkt.

Als jij toestemming hebt gegeven voor persoonlijke Simyo advertenties, dan delen wij je versleutelde e-mailadres en/of telefoonnummer met onze marketingpartners. Je kan je keuze op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App op ieder moment aanpassen. Voor meer informatie over deze partners verwijzen wij je naar de verklaringen op hun websites:

Verstrekken van gegevens aan bevoegde autoriteiten

Simyo is in sommige gevallen wettelijk verplicht om jouw gegevens met derden te delen. Je kunt daarbij denken aan de verstrekking van gegevens aan bevoegde autoriteiten voor een strafrechtelijk onderzoek.

Verstrekken van gegevens aan uitgevers van gidsen en abonnee-informatiediensten

Als je hebt aangegeven dat jouw telefoonnummer vermeld mag worden in de telefoongids en/of opvraagbaar mag zijn bij inlichtingendiensten (bijv. 1888), dan is Simyo wettelijk verplicht om de belangrijke gegevens voor gidsvermelding aan andere uitgevers van telefoongidsen en inlichtingendiensten binnen de EU door te geven. Je kunt de opname van je gegevens altijd wijzigen via https://mijn.simyo.nl , onder het kopje 'instellingen'.

Verstrekken aan 112

Bij het bellen naar het alarmnummer 112 wordt jouw telefoonnummer altijd meegestuurd, ook als je nummerweergave hebt laten blokkeren. Simyo is wettelijk verplicht om je telefoonnummer mee te sturen.

Verstekken van gegevens in verband met telefonische overlast en klachten over strafbare of onrechtmatige informatie op internet (notice & take down)

Als iemand jou telefonisch lastigvalt of jij onrechtmatige of strafbare informatie tegenkomt op internet, dan kun je dat bij ons melden. Als jij iemand telefonisch lastigvalt of iemand anders strafbare of onrechtmatige informatie van jou tegenkomt op internet, dan kan die ander dat bij ons melden en ook een verzoek indienen om achter jouw gegevens te komen. De procedure hiervoor staat beschreven in hoofdstuk 8 van onze Algemene Voorwaarden .

Recht op inzien, aanpassen, verwijderen of overdragen van je gegevens

Kort samengevat:
Je kan je bij Simyo aanwezige gegevens aanvragen, aanpassen, verwijderen of overdragen.


Als klant heb je recht om je persoonsgegevens in te zien, aan te passen, te laten verwijderen of over te laten dragen naar een derde partij. Ook heb je het recht om bepaalde toestemming die je hebt gegeven weer in te trekken.

Je kan de toestemming voor het gebruik van bepaalde gegevens intrekken op Mijn Simyo (mijn.simyo.nl). Wil je zien welke gegevens we van je gebruiken, gegevens laten verwijderen of gegevens doorsturen naar een derde partij? Mail dit verzoek dan naar privacy@simyo.nl . Stuur meteen een kopie van je rijbewijs, paspoort of ID-kaart mee. Maak hierbij het BSN-nummer, documentnummer, de pasfoto en het machine leesbare gedeelte onderin het document zwart. Zo waarborg je zelf je privacy.

We reageren binnen 4 weken op je verzoek.

Denk je ondanks ons privacybeleid dat we niet goed omgaan met je gegevens? Of maak je je zorgen om iets anders? Dan heb je de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Voordat je dit doet kun je eerst nog je klacht bespreken met de functionaris gegevensbescherming van KPN. Hij kan vaak nog helpen of duidelijkheid verschaffen.

Functionaris Gegevensbescherming
De heer J. Jongenelen
privacyofficer@kpn.com

Contact met Simyo

Kort samengevat:
Je kan ons bereiken op de manier die jij het fijnst vindt.


Onder ‘Recht op inzien, aanpassen, verwijderen of overdragen van je gegevens’ vind je meer informatie over hoe je een verzoek kunt doen rondom je privacy.

Je kunt Simyo bereiken via:

Website

Forum

Facebook

X (voorheen Twitter)

Telefoon

0800-8007

E-mail

WhatsApp*

06-51000054


Functionaris Gegevensbescherming

Eventuele klachten bespreek je eerst met Simyo. Kom je er niet uit, dan kun je je klacht bespreken met de functionaris gegevensbescherming van KPN. Hij kan vaak nog helpen of duidelijkheid verschaffen.

De heer J. Jongenelen - privacyofficer@kpn.com

* WhatsApp gebruik je met de privacyvoorwaarden van Whatsapp/Meta. Wij adviseren om geen privacygevoelige gegevens aan ons te sturen via WhatsApp. Wij beloven je ook geen privacygevoelige gegevens via WhatsApp te sturen. Dat doen wij altijd per e-mail of telefonisch.

Geautomatiseerde besluitvorming

Kort samengevat:
Om te voorkomen dat je hoge kosten maakt, kunnen wij je nummer tijdelijk afsluiten. Dat gebeurt automatisch en we brengen je hier direct van op de hoogte zodra we het merken.


Wij analyseren je gebruiksgegevens om onverwacht hoge kosten voor je te voorkomen. Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, wordt je aansluiting geblokkeerd in ons systeem. Dit gebeurt zodra ons systeem je gebruiksgegevens heeft verwerkt. Je kan je aansluiting weer activeren door een tussentijdse betaling te doen.

Hoe wij persoonsgegevens beveiligen

Kort samengevat:
Wil je checken hoe we met je privacy omgaan of misbruik melden? Neem dan contact op met onze klantenservice.


Wij nemen de bescherming van je gegevens serieus. Daarom zorgen we voor passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als jij het idee hebt dat je gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met onze klantenservice of via privacy@simyo.nl