Probeer dan eerst dit. Misschien ligt de oplossing dichterbij dan je denkt.
Kun je geen webpagina’s openen of verschijnen er geen vinkjes achter je WhatsApp-berichten? Dan maak je waarschijnlijk geen verbinding met het mobiele netwerk. Lees hieronder meer over de oorzaken en oplossingen voor wanneer je internet in Nederland of het buitenland niet werkt.
Probeer dan eerst dit. Misschien ligt de oplossing dichterbij dan je denkt.
Soms moet je simkaart opnieuw verbinding maken met het netwerk
Staat je mobiele data/mobiele gegevens aan?
Open de Simyo app en ga naar instellingen > internet en bellen en bekijk of de juiste opties voor internet aanstaan.
Heb je een dataplafond ingesteld? Dan is je internetbundel mogelijk op. Koop snel en makkelijk 500 MB's bij door "500 MB aan" naar 1330 te sms'en.
Dit stappenplan helpt je om te achterhalen wat het probleem is en hoe je dit kan oplossen.
Er zijn twee plaatsen waar je moet kijken als je WiFi-verbinding niet werkt:
Je Router
Bekijk eerst of er andere apparaten (tablet, andere telefoon, laptop) zijn die wél verbinding met het WiFi-netwerk maken. Maken andere apparaten ook geen verbinding met het internet, dan ligt het aan de router. Start je router opnieuw op of neemt contact op met de leverancier van je vaste internetaansluiting.
Het apparaat zelf (je telefoon)
Kun je op een ander apparaat wél de juiste verbinding maken? Dan is je telefoon het probleem. Start deze opnieuw op om opnieuw verbinding te maken met het netwerk. Nog steeds geen internet? Bekijk dan of de functie ‘WiFi’ aanstaat. Deze functie vind je in de instellingen van je telefoon.
Probeer deze stappen om internet handmatig in te stellen op jouw telefoon.
Zit je in een gebied waar 4G dekking is? Dat kun je hier bekijken.
Alles gecheckt, maar werkt 4G toch niet? Dan zou het aan je simkaart kunnen liggen. Hele oude simkaarten (vaak met een simkaartnummer dat begint met een 4) zijn niet geschikt om gebruik te maken van het 4G netwerk. In dat geval kun je op Mijn Simyo of in de app een vervangende simkaart bestellen onder het kopje Instellingen - Simkaart.
Controleer eerst of je telefoon 5G-geschikt is. Dit kun je terugvinden bij de toestelspecificaties van je telefoon.
Is jouw telefoon 5G-geschikt, maar zie je geen 5G in je scherm? Volg dan onderstaande stappen:
Op deze pagina vind je de stappen om weer te kunnen bellen in het buitenland.
Als je beltegoed op is kun je niet bellen, sms’en of internetten. Op dat moment kun je ook je internetbundel niet gebruiken tot je hebt opgewaardeerd. Wil je nooit zonder beltegoed zitten? Zet dan Automatisch Opwaarderen aan via het overzicht op Mijn Simyo.
In dat geval kun je de instelling ‘Internetten in Nederland’ uitzetten op Mijn Simyo en in onze app via Instellingen - Internet en bellen. Wil je internet alleen uitzetten voor het buitenland? Zet dan alleen de optie ‘Internetten in het buitenland’ uit.
Heb je alle stappen hierboven doorlopen om je netwerkproblemen op te lossen? Dan kan het ook aan je locatie liggen. Als je dit probleem alleen op een bepaalde plek hebt kun je het bereik op de dekkingskaart controleren.