Internet op mobiel werkt niet

Internet op mobiel werkt niet

Kun je geen webpagina’s openen of verschijnen er geen vinkjes achter je WhatsApp-berichten? Dan maak je waarschijnlijk geen verbinding met het mobiele netwerk. Lees hieronder meer over de oorzaken en oplossingen voor wanneer je internet in Nederland of het buitenland niet werkt.

Geen mobiel internet?

Probeer dan eerst dit. Misschien ligt de oplossing dichterbij dan je denkt.

1

Start je telefoon opnieuw op

Soms moet je simkaart opnieuw verbinding maken met het netwerk

2

Check de instellingen van je telefoon

Staat je mobiele data/mobiele gegevens aan?

3

Check je Simyo instellingen

Open de Simyo app en ga naar instellingen > internet en bellen en bekijk of de juiste opties voor internet aanstaan.

4

Check je internetbundel

Heb je een dataplafond ingesteld? Dan is je internetbundel mogelijk op. Koop snel en makkelijk 500 MB's bij door "500 MB aan" naar 1330 te sms'en.

Werkt je internet nog steeds niet?

Dit stappenplan helpt je om te achterhalen wat het probleem is en hoe je dit kan oplossen.

1. Start eerst je telefoon opnieuw op

Zet je telefoon voor vijf minuten helemaal uit en start hem daarna weer op. Zo maakt je simkaart opnieuw verbinding met ons netwerk. Dit is meestal de oplossing.

2. Check je internetbundel

Heb je een dataplafond ingesteld? Dan is je internetbundel mogelijk op. Wil je blijven internetten? Je kunt dan het best extra MB's kopen. MB's bijkopen kan via Mijn Simyo of via de Mijn Simyo-app. Je kunt ook een sms met "500 MB aan" versturen naar 1330 om meteen 500 MB voor € 5,- bij te kopen.

3. Controleer de netwerkinstellingen

Controleer eerst of de optie ‘Internetten in Nederland’ aan staat op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app.

Ben je in het buitenland? Zorg dan dat de opties 'Bellen in en naar het buitenland' en 'Internetten in het buitenland' ook aan staan. Je vindt deze opties onder Instellingen – Internet en bellen.

4. Update je telefoon en controleer de instellingen

Om met je telefoon toegang te krijgen tot het mobiele netwerk van een provider heb je een APN (Access Point Name) nodig. Bij de meeste telefoons wordt de APN automatisch ingesteld wanneer je een simkaart in je toestel plaatst. Soms gaat dit niet goed, check met onze Toestelhulp de instellingen voor internet in het buitenland op jouw telefoon.

5. In het buitenland? Probeer een ander netwerk

Soms maakt je telefoon over de grens automatisch verbinding met een netwerk waar het internet niet goed werkt. In dat geval kun je proberen een ander netwerk te selecteren. Hoe je dit doet op jouw telefoon leggen we hier uit.

6. Is je simkaart geblokkeerd?

Kun je ook niet bellen met je Simyo simkaart? Dan is het verstandig om de status van je simkaart te controleren op Mijn Simyo . Staat er misschien nog een blokkade op wegens verlies, diefstal of een openstaande factuur? In de eerste twee gevallen kan je je simkaart zelf weer activeren. In het laatste geval kun je de openstaande factuur betalen. Wij deblokkeren je dan zo snel mogelijk.

Heb je Simyo Prepaid? Dan kun je pas bellen en internetten als je beltegoed boven de € 0 is, ook als je een internetbundel hebt. Opwaarderen kan via Mijn Simyo.

7. Doe een kruistest

Om te achterhalen waar het probleem precies zit, is het handig om je simkaart in een andere telefoon te plaatsen. Test ook of een andere simkaart in jouw telefoon kan internetten. Dit noemen we een kruistest. Deze informatie kan de klantenservice helpen om sneller een oplossing te zoeken.

8. Neem contact op met onze klantenservice

Heb je alle bovenstaande stappen doorlopen en werkt internet nog niet? Neem dan contact op met onze klantenservice , dan helpen we je graag met een oplossing!

WiFi op mobiel werkt niet: Heb je dit al gecontroleerd?

Er zijn twee plaatsen waar je moet kijken als je WiFi-verbinding niet werkt:

Je Router

Bekijk eerst of er andere apparaten (tablet, andere telefoon, laptop) zijn die wél verbinding met het WiFi-netwerk maken. Maken andere apparaten ook geen verbinding met het internet, dan ligt het aan de router. Start je router opnieuw op of neemt contact op met de leverancier van je vaste internetaansluiting.

Het apparaat zelf (je telefoon)

Kun je op een ander apparaat wél de juiste verbinding maken? Dan is je telefoon het probleem. Start deze opnieuw op om opnieuw verbinding te maken met het netwerk. Nog steeds geen internet? Bekijk dan of de functie ‘WiFi’ aanstaat. Deze functie vind je in de instellingen van je telefoon.

Vraag?
Antwoord

Mijn instellingen voor 4G zijn goed, maar toch werkt 4G niet

Probeer deze stappen om internet handmatig in te stellen op jouw telefoon.

Zit je in een gebied waar 4G dekking is? Dat kun je hier bekijken.

Alles gecheckt, maar werkt 4G toch niet? Dan zou het aan je simkaart kunnen liggen. Hele oude simkaarten (vaak met een simkaartnummer dat begint met een 4) zijn niet geschikt om gebruik te maken van het 4G netwerk. In dat geval kun je op Mijn Simyo of in de app een vervangende simkaart bestellen onder het kopje Instellingen - Simkaart.

Ik heb wel verbinding met 4G, maar niet met 5G. Hoe kan dit?

Controleer eerst of je telefoon 5G-geschikt is. Dit kun je terugvinden bij de toestelspecificaties van je telefoon.

Is jouw telefoon 5G-geschikt, maar zie je geen 5G in je scherm? Volg dan onderstaande stappen: 

  • Zet je telefoon in vliegtuigmodus. 
  • Herstart je telefoon. 
  • Ga naar de instellingen van je telefoon en kies bij 'mobiele netwerken'/'mobiel netwerk' > 'netwerkmodus'/'opties mobiele data'. Vink daar de optie met 5G aan.
  • Controleer of je nu verbinding maakt met 5G. Start zo nodig nog even je telefoon opnieuw op.
  • Als alles goed gaat, verschijnt het 5G-symbool rechtsboven in je scherm! 

Ik kan niet bellen in het buitenland, hoe los ik dit op?

Op deze pagina vind je de stappen om weer te kunnen bellen in het buitenland.

Mijn Prepaid beltegoed is op, maar ik heb wel een internetbundel. Waarom kan ik niet internetten?

Als je beltegoed op is kun je niet bellen, sms’en of internetten. Op dat moment kun je ook je internetbundel niet gebruiken tot je hebt opgewaardeerd. Wil je nooit zonder beltegoed zitten? Zet dan Automatisch Opwaarderen aan via het overzicht op Mijn Simyo.

Wat ik als ik juist niet wil internetten met mijn Simyo simkaart?

In dat geval kun je de instelling ‘Internetten in Nederland’ uitzetten op Mijn Simyo en in onze app via Instellingen - Internet en bellen. Wil je internet alleen uitzetten voor het buitenland? Zet dan alleen de optie ‘Internetten in het buitenland’ uit.

Waarom heb ik zo'n slecht bereik?

Heb je alle stappen hierboven doorlopen om je netwerkproblemen op te lossen? Dan kan het ook aan je locatie liggen. Als je dit probleem alleen op een bepaalde plek hebt kun je het bereik op de dekkingskaart controleren.