Inflatiecorrectie

Op 1 oktober 2024 voeren we een inflatiecorrectie door op de maandelijkse abonnementskosten. Op deze pagina lees je wat er verandert en vind je het antwoord op de meeste vragen.

Wat gaat er gebeuren?

Vanaf 1 oktober 2024 passen we een inflatiecorrectie van 2,3% toe op je abonnementskosten. Je nieuwe factuurbedrag wordt in de week van 21 oktober voor het eerst afgeschreven. De verhoging geldt voor de maandelijkse bundelkosten van alle abonnementen die zijn afgesloten tot en met 30 juni 2024.

Waarom doen we dit?

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Hierdoor stijgen ook onze kosten. We berekenen deze inflatie door in onze abonnementsprijzen. Dit noemen we een inflatiecorrectie. In onze Algemene voorwaarden staat in artikel 9.1 dat we één keer per jaar deze aanpassing mogen doen. Voor klanten met een contract van voor 13 juni 2014 staat dit nog in artikel 1:12 lid 1, met verdere toelichting in je contract.

Wat betekent dit voor jou?

Jouw abonnementskosten zullen stijgen. De prijzen van de bundels waar je uit kunt kiezen als je je abonnement aanpast stijgen ook mee met de inflatie. In Mijn Simyo kun je vanaf maandag 2 september precies zien wat de nieuwe prijzen zijn vanaf 1 oktober.

Veelgestelde vragen

Wanneer gaat de inflatiecorrectie in?

De nieuwe prijzen gaan in per 1 oktober 2024. In de week van 14 oktober ontvang je voor het eerst een factuur met je nieuwe abonnementsbedrag. En ongeveer een week later incasseren we voor het eerst dit bedrag.

Voor wie geldt de inflatiecorrectie?

Heb je je abonnement afgesloten vóór 1 juli 2024? Dan geldt voor jou de inflatiecorrectie.

Hoe heeft Simyo het inflatiepercentage berekend?

Wij volgen de berekening van de consumentenprijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemiddelde gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2023 t/m 30 juni 2024 is 2,3%.

Kan ik vroegtijdig en kosteloos opzeggen door deze inflatiecorrectie?

Wij hebben in onze Algemene Voorwaarden staan dat we één keer per jaar een inflatiecorrectie kunnen doorvoeren. Deze voorwaarden horen bij je abonnement. Het is daarom niet mogelijk om kosteloos je abonnement op te zeggen voor het einde van je contract. Je mag wel opzeggen voordat je contractperiode is afgelopen, maar dan betaal je een afkoopsom.

Kan ik mijn abonnementskosten ook verlagen?

Je kunt bij Simyo elke maand je bundels aanpassen, zodat je abonnement beter bij je past of mogelijk goedkoper wordt. Verlengen is vaak het voordeligst. Dit kan al vanaf vier maanden voor het einde van je contract. Kijk op Mijn Simyo voor alle mogelijkheden.

Hoe word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?

We informeren je over de inflatiecorrectie in de factuurmails die je in augustus en oktober ontvangt. Vanaf maandag 2 september zie je de nieuwe prijzen in Mijn Simyo.

Wat staat er precies in de Algemene Voorwaarden over een inflatiecorrectie?

Inflatiecorrectie staat voor klanten met een contract vanaf 13 juni 2014 in artikel 9.1 van de algemene voorwaarden genoemd. Sinds 2014 tot nu is de tekst grotendeels gelijk gebleven. In de huidige versie staat dit:

We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. De periode waarover en het moment waarop we onze tarieven kunnen indexeren verschilt afhankelijk van de soort dienst die u bij ons afneemt. Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. Met mobiele diensten bedoelen we telecommunicatiediensten die geleverd worden over ons mobiele netwerk en die geschikt zijn om buitenshuis of onderweg te gebruiken. Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.

Voor klanten met abonnementen die voor 13 juni 2014 zijn afgesloten staat het op een andere plek in de algemene voorwaarden: 1:12 TARIEVEN EN VERGOEDINGEN lid 1. Dit is de tekst:

De Contractant is aan Simyo vergoedingen verschuldigd voor door hem van Simyo afgenomen Diensten volgens de daarvoor vastgestelde tarieven. De bedragen worden verhoogd met BTW en eventuele andere van overheidswege opgelegde heffingen. De tarieven kunnen periodiek worden aangepast aan de inflatie.

In het contract staat dit vervolgens verder toegelicht:

Inflatiecorrectie

Simyo behoudt zich het recht voor om het tarief van uw abonnement of bundel jaarlijks op 1 oktober te verhogen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli - 30 juni. Deze verhoging geldt uitsluitend als op dat moment meer dan 3 maanden van uw contractstermijn zijn verstreken.

Waarover betaal ik de inflatiecorrectie, waarover niet?

We berekenen de inflatiecorrectie over de maandelijkse bundelkosten van je mobiele abonnement. We berekenen geen inflatiecorrectie over eenmalige kosten zoals je verbruik, tijdelijke bundels, aansluitkosten, of het bestellen van een nieuwe simkaart. Als je bij ons een dataplafond of telefoon op afbetaling hebt, vallen die kosten hier ook buiten.

.