Klantonderzoek
We sturen klanten geregeld een verzoek via sms om mee te doen aan een online onderzoek. De link in die sms eindigt altijd op mwm2.nl. Controleer deze link altijd goed!
Phishing, smishing en spoofing is een groot probleem van deze tijd. Het is belangrijk altijd met een kritische blik te kijken naar berichten of telefoontjes die je ontvangt. Op deze pagina lees je hoe je alert blijft op fraude.
Bij Simyo nemen wij jouw veiligheid serieus. Daarom leggen we graag uit hoe je alert blijft op verschillende vormen van fraude. Zo weet je hoe je kunt checken of een bericht of telefoontje ook daadwerkelijk van Simyo afkomstig is. En twijfel je? Neem dan altijd zélf contact op met onze klantenservice.
Er worden phishingberichten verstuurd waarbij de naam van Simyo ten onrechte wordt gebruikt. Als je één van deze berichten hebt ontvangen, is het belangrijk om dit bericht te negeren. Klik niet op links en deel nooit persoonlijke gegevens. Blokkeer de afzender en verwijder het bericht. Controleer altijd of een sms-bericht vanuit Simyo wordt verstuurd. Als je in de toekomst twijfelt over een bericht, kijk dan op Mijn Simyo.
Spam sms'jes
Op dit moment gaan er spam sms'jes rond uit naam van Simyo. Hieronder een paar voorbeelden:
Naast de informatieberichten over de diensten van Simyo, kun je ook nog andere sms'jes van ons ontvangen. Wees altijd alert op sms'jes uit naam van Simyo en klik niet zomaar op een link die wordt meegestuurd. Simyo gebruikt 1210 en 1266 en 1330 als shortcodes om berichten te sturen. Je ziet dan 'Simyo' als afzender staan. We gebruiken geen 06-nummers.
We sturen klanten geregeld een verzoek via sms om mee te doen aan een online onderzoek. De link in die sms eindigt altijd op mwm2.nl. Controleer deze link altijd goed!
Heb je een bestelling met nummerbehoud gedaan? Dan ontvang je een verificatiecode per sms van ons. Je ontvangt dit sms-bericht van het nummer 1210.
Bij een vervangende esim ontvang je een verificatiecode. Zorg ervoor dat je deze code alleen gebruikt als je zelf een esim hebt besteld. Geef nooit verificatiecodes door aan anderen, aangezien dit je kwetsbaar kan maken voor oplichting.
Het kan voorkomen dat een klantenservicemedewerker telefonisch contact opneemt naar aanleiding van jouw bericht aan onze klantenservice. Dit gebeurt altijd vanaf het nummer 085-0703130. Houd er rekening mee dat onze medewerkers nooit vragen om wachtwoorden, pin- en pukcodes of verificatiecodes. Twijfel je of je een medewerker van ons aan de lijn hebt? Hang direct op en bel onze klantenservice zelf terug.
Aan deze punten kun je een e-mail van Simyo herkennen.
Alle e-mails van Simyo zijn afkomstig van mailadressen eindigend op @e.simyo.nl of @simyo.nl. Eindigt het mailadres van de e-mail anders? Dan mag je deze direct verwijderen!
We vragen nooit om inloggegevens, bankrekeningnummers of andere persoonlijke gegevens. Neem je zelf contact met ons op om iets te wijzigen? Dan kunnen we naar aanleiding van je verzoek wél om aanvullende persoonsgegevens vragen.
In sommige gevallen sturen we een betaallink mee in de e-mail. Lees hieronder in welke situaties wij dat doen. Ook hierbij geldt: controleer éérst goed de afzender en klik niet zomaar op een link. Twijfel je? Log dan in op Mijn Simyo.
Hier vind je de meest recente voorbeelden van phishing waarbij de naam van Simyo ten onrechte wordt gebruikt. Als je één van deze berichten hebt ontvangen, is het belangrijk om dit bericht te negeren. Blokkeer de afzender eventueel en verwijder het bericht. Controleer altijd of een e-mail daadwerkelijk vanaf één van onze bekende e-mailadressen wordt verstuurd.
Spam sms'jes
Op dit moment gaan er spam sms'jes rond uit naam van Simyo.
Zo wordt er per sms gevraagd om persoonlijke gegevens via een onveilige link: Simyo: Update uw contactgegevens om onze dienste te blijven gebruiken door naar: [link].
Ook worden er berichten gestuurd over een aanvraag van eSIM. Zowel Simyo klanten als niet-Simyo klanten krijgen deze sms. De inhoud van de sms luidt: "Simyo: Er is een E-SIM besteld voor jouw ruimte. Als dit niet op u van toepassing is, ga dan naar: [link]"
Let op: klik niet op de links in de berichten en deel nooit zomaar je persoonlijke gegevens.
Op dit moment lijken er ook e-mails verstuurd te worden over een bevestiging van inschrijving bij Simyo. Let op, deze e-mail komt niet van ons en klik dus ook niet op de links in deze e-mails. Controleer altijd goed vanuit welk e-mailadres e-mails worden verzonden.
Momenteel zijn er fraudeurs actief, die klanten van Simyo telefonisch benaderen. Ze geven aan dat de huidige simkaart geblokkeerd gaat worden. Als oplossing wordt verteld dat je het beste kunt overstappen op eSIM. Hierbij wordt ook gevraagd naar de validatiecode voor het installeren van eSIM, waarna de fraudeur controle kan krijgen over het mobiele abonnement.
Let op! Dit is niet Simyo. Onze medewerkers zullen nooit vragen naar een validatiecode voor eSIM. Twijfel je of je een medewerker van Simyo aan de lijn hebt? Hang op en bel onze klantenservice via 1200 of 0800-8007.
Op deze pagina lees je hoe je fraude via phishing, spoofing en smishing kunt herkennen en voorkomen.
Jouw online veiligheid is belangrijk. Daarom leggen we op een speciale pagina graag uit hoe je veilig online gaat op jouw telefoon.