Telefoon en garantie: hoe zit dat precies?
Doet je telefoon het opeens niet meer of is er een onderdeel plotseling stuk? Grote kans dat dit valt onder de garantie van je telefoon. Maar wat houdt garantie eigenlijk in? En wanneer heb je er wel én niet recht op?
Eerder gaven we je al tips hoe je de levensduur van jouw telefoon kunt verlengen. Zo gaat ‘ie langer mee en komt hij weer flitsend voor de dag. Sommige dingen zijn helaas niet meer op te poetsen omdat ze stuk zijn. Wanneer heb je dan recht op garantie? Tijd om daar achter te komen!
Wat is garantie op je telefoon?
Garantie betekent dat jouw telefoon aan gestelde kwaliteitseisen voldoet. Deze eisen stellen dat een telefoon, of een onderdeel van een telefoon, niet opeens stuk mag gaan. Gebeurt dat wel? Dan is de fabrikant verplicht dit probleem gratis te repareren. Deze afspraak maak je met de fabrikant zodra je een telefoon koopt, in de koopovereenkomst. Daarin is bepaald dat een fabrikant garandeert dat jouw telefoon aan de gestelde kwaliteitseisen voldoet. En dat hij dus niet opeens stuk mag gaan.
Het ‘garantieverhaal’ kan soms ingewikkeld zijn, omdat er meerdere soorten garanties zijn. Zo is er garantie volgens wetgeving en bestaat er fabrieksgarantie. De fabrieksgarantie is alleen voor schade die niet door de gebruiker is veroorzaakt. Bijvoorbeeld als het scherm zonder enige aanleiding stuk gaat of als er dingen plotseling losraken. Garantie volgens wetgeving houdt in dat een telefoon ook tegen een klein stootje moet kunnen. Hij mag dan niet meteen stuk zijn. Bij normaal gebruik moet de telefoon gewoon heel blijven en mag deze niet om de haverklap vastlopen.
Wat is de garantietermijn van een telefoon?
De garantietermijn voor een telefoon is volgens Europese wetgeving minimaal twee jaar. De Nederlandse overheid vindt dat, als je een telefoon koopt, je recht hebt op een ‘deugdelijk product’. Zo’n dergelijk product moet minimaal twee jaar bestand zijn tegen dagelijks gebruik. Dit is daarom ook de minimale garantietermijn voor een smartphone. Gaat je telefoon binnen zes maanden al stuk en is de verkoper van mening dat het niet onder de garantie valt? Dan is het zelfs zo dat de verkoper moet kunnen aantonen dat je het toestel verkeerd hebt gebruikt.
Wat valt onder de garantie van je telefoon?
Goed, nu is duidelijk wat garantie is en hoe lang je er recht op hebt. Maar wanneer maak je aanspraak op een reparatie onder de garantievoorwaarden? Dus op een kosteloze reparatie van je telefoon?
De fabrikant moet je telefoon gratis repareren als je telefoon binnen de garantietermijn stuk gaat door een fabricagefout. Bijvoorbeeld als het scherm plotseling stuk gaat terwijl je niets geks deed. Je hebt ook recht op een gratis reparatie als de telefoon stuk gaat dankzij de software die geïnstalleerd is door de fabrikant of provider bij wie je de telefoon in combinatie met een abonnement afsloot.
Wat valt er niet onder de garantie van je telefoon?
Gaat je telefoon binnen twee jaar stuk? Dan heb je niet altijd recht op reparatie onder de garantievoorwaarden. Laat je bijvoorbeeld de telefoon in het water vallen terwijl ‘ie niet waterdicht is? Waterschade valt dan niet onder de garantievoorwaarden. De reparatie wordt dan niet vergoed.
Hetzelfde geldt voor valschade. Is het scherm stuk gegaan omdat je de telefoon liet vallen van de eerste verdieping? Dan zegt de fabrikant: eigen schuld, dikke bult. Je moet dan zelf de schermreparatie betalen. Deze redenen vallen niet onder de garantievoorwaarden omdat (de meeste) telefoons niet zijn gemaakt om tegen extreme stoten en water te kunnen. Tenzij een telefoon bijvoorbeeld waterdicht is.
Hoe wordt bepaald of een defect onder de garantie valt?
Met garantie is de hamvraag natuurlijk of een defect wél of niét onder de garantie valt. Hoe wordt dit bepaald? Het is niet zo dat je aangeeft hoe de telefoon is stukgegaan en dat de telefoon vervolgens wel of niet gratis wordt gerepareerd. Nee, fabrikanten hebben meestal een reparatiepartner in Nederland die de telefoons voor hun repareert. Dit bedrijf, bij veel fabrikanten is dat Dynafix, achterhaalt of de schade is veroorzaakt door een fabricagefout of door onzorgvuldig gebruik.
Kapotte telefoon valt onder de garantie, en nu?
Blijkt dat het defect aan je telefoon inderdaad valt onder de garantievoorwaarden? Je smartphone wordt dan gratis gerepareerd. Hiervoor hoef je dus niets te betalen. Let op: de verkoper is hierbij altijd het aanspreekpunt. Je hoeft dus niet zelf contact op te nemen met de fabrikant als je toestel kapot gaat. De (web)winkel waar je je telefoon gekocht hebt schakelt de fabrikant in.
Kapotte telefoon valt niet onder de garantie, en nu?
Blijkt dat de telefoon door ‘eigen schuld’ stuk is gegaan? De reparatiepartner informeert jou dan hierover. Het laat je weten wat de reparatie moet kosten. Vervolgens maak je zelf de afwegen of je hiervoor wil betalen of dat je de telefoon niet gerepareerd terug wil. De reparatiepartner brengt dan hoe dan ook inspectiekosten in rekening. Vaak kost dit enkele tientallen euro’s.
Je telefoon laten repareren door een zelf uitgekozen reparateur is in dit geval ook een optie. Vaak is dit uiteindelijk goedkoper. Bovendien zijn de reparatiekosten vrijwel altijd lager dan het kopen van een volledig nieuwe smartphone voor je Sim Only abonnement.
Schade aan je telefoon voorkomen, zo doe je dat!
Wil je het niet riskeren dat je telefoon door eigen schuld stuk gaat? Er zijn verschillende webwinkels die telefoonhoesjes verkopen. Hiermee is jouw smartphone beter beschermd als je ‘m laat vallen. Ook zijn er sommige hoesjes die je telefoon waterdicht maken. Daarmee dek je jezelf dus nog meer in! Extra tip: een screenprotector kan geen kwaad, dan is ook het aanraakscherm beter beschermd tegen krassen en vallen. Dit bespaart je mogelijk een boel gedoe!