Van simlock naar simlockvrije telefoon
Je abonnement is afgelopen en je neemt een Sim Only abonnement bij een andere provider. Je plaatst de nieuwe simkaart in je telefoon, maar dan krijg je een melding te zien: ‘Sim ongeldig’. Wat is dat nou? Blijkt je telefoon een simlock te hebben! Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Met deze tips krijg je een simlockvrije telefoon.
Wat is een simlock?
Een simlock is een blokkade op een mobiele telefoon die is aangebracht door de mobiele provider waar je de telefoon kocht. Hierdoor kun je alleen bellen, sms’en en mobiel internetten met het netwerk of de simkaart van deze provider. Met een ‘unlockcode’ kun je een telefoon simlockvrij maken. Inmiddels worden telefoons gelukkig vrijwel nooit meer verkocht met een simlock.
Waarom hebben sommige telefoons een simlock?
Een simlock komt vooral voor bij een telefoon die je in combinatie met een abonnement koopt. Deze telefoon is dan meestal goedkoper dan wanneer je ‘m zonder simlock koopt. De provider betaalt dan de provider en zo ben jij minder geld kwijt voor je telefoon.
Er zit alleen een addertje onder het gras. In ruil voor dit ‘cadeautje’ moet je minimaal bijvoorbeeld een jaar het mobiele netwerk van de provider gebruiken. Op die manier verdient de provider de korting terug die hij voor jou betaalde. De simlock zorgt daarvoor.
Zo weet je of je telefoon een simlock heeft
Ga je een telefoon kopen en wil je van tevoren weten of hij een simlock heeft? Vraag dit dan aan de verkoper of aan degene van wie je ‘m overneemt. Je kunt het ook op de verpakking zien en of er een logo van de provider op de telefoon is aangebracht. Wees gerust: bijna geen enkele winkel verkoopt nog telefoons met een simlock en ook oude telefoons hebben meestal geen simlock, maar het kan geen kwaad het even na te vragen. Je weet maar nooit!
Wil je zeker weten of jouw telefoon een simlock heeft? Plaats dan de simkaart van een provider met een ander mobiel netwerk in je telefoon. Een smartphone met simlock geeft op het scherm een melding. Deze melding voor een simlock kan per telefoon verschillen. Dit zijn een paar van de mogelijke meldingen:
- ‘Sim ongeldig’;
- ‘Netwerkcode’;
- ‘SP code’;
- ‘Blokkeringscode’;
- ‘Sim niet geldig’;
- ‘Plaats Sim’;
- ‘Sim niet beschikbaar’.
- ‘Simlock actief’.
Krijg je geen melding en kun je met de andere simkaart van een ander mobiel netwerk ook gewoon bellen, sms’en en mobiel internetten? Dan heb je een simlockvrije telefoon!
Zo zorg je voor een simlockvrije telefoon
Heeft je telefoon een simlock en wil je daar vanaf? Providers zijn verplicht je telefoon na een jaar gratis simlockvrij te maken. Dit doe je met een unlockcode. Deze code vraag je aan bij de provider of winkel waar je de telefoon kocht. Hou hiervoor het IMEI-nummer van je telefoon bij de hand. Bij KPN, Telfort, Vodafone en T-Mobile vraag je de unlockcode online aan. Bij Tele2 vervalt een unlockcode automatisch na een jaar. Hollandsnieuwe heeft simlockvrije telefoons. Sim Only providers zoals Simpel,YouFone en natuurlijk ook Simyo verkopen überhaupt geen telefoons. Het kan een paar weken duren voordat je de unlockcode ontvangt.
Wanneer kan je een unlockcode aanvragen?
Je kunt de unlockcode om de simlock op te heffen op elk moment aanvragen. Na een jaar vraag je ‘m gratis aan. Vraag je de unlockcode eerder aan? Dan rekent de provider hiervoor geld. Dit bedrag kan per telefoon verschillen en loopt meestal op tot ongeveer 70 euro.
Unlockcode invullen: zo doe je dat!
Heb je de unlockcode ontvangen? Je ontvangt dan instructies voor het simlockvrij maken van je telefoon. Meestal kun je de unlockcode invoeren zodra je de nieuwe simkaart in de telefoon plaatst. Er verschijnt dan een scherm waarin je de code kunt invoeren. Zodra je met je nieuwe simkaart mobiel bereik hebt, weet je dat je nu een simlockvrije telefoon hebt. Nu ben je vrij om te gaan staan met je telefoon waar je maar wilt!