Sim Only blijft groeien in populariteit
De tijd dat je dagelijks op je Prepaid tegoed moest letten, lijkt verleden tijd. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer consumenten achter de voordelen van Sim Only komen.
Prepaid is de verliezer
Dit blijkt uit een recent onderzoek van Telecompaper. Wat opvalt is dat die ontwikkeling niet ten koste gaat van het aantal abonnementen met een bijgeleverde smartphone. De opvallend grote verliezer in dit onderzoek is Prepaid.
Nederlanders kiezen steeds vaker voor een Sim Only abonnement, zodat ze de vrijheid hebben om overal goedkoop te bellen en internetten. “Met een Sim Only abonnement kun je ook altijd door blijven bellen. Dat vinden gebruikers bij ons een groot voordeel tegenover Prepaid”, zo vertelt Jeroen Oosterbaan, Online Marketing Manager bij Simyo. Daarom stappen steeds meer consumenten over naar een Sim Only abonnement.
Goedkoper uit met Sim Only
Telecompaper heeft sinds het derde kwartaal van 2012 gemeten wat de ontwikkelingen zijn van Sim Only en Prepaid in de Nederlandse telecombranche. Sindsdien groeide het aantal afgesloten Sim Only abonnementen gestaag. In het tweede kwartaal van 2016 bestond zelfs 36% van alle mobiele aansluitingen in Nederland uit Sim Only abonnementen.
Dat komt door dat Sim Only aanbieders, zoals Simyo, steeds meer Prepaid-gebruikers weten te verleiden om over te stappen. “Nu mobiele data steeds goedkoper is geworden en mensen steeds minder bellen en sms’en wordt het goedkoper en daarmee aantrekkelijker om een Sim Only abonnement af te sluiten. Ook als kleine gebruiker ben je vaak goedkoper uit met een bescheiden Sim Only bundel”, aldus Oosterbaan.
Wat verder opvalt in het onderzoek is dat in de afgelopen vier jaar het aantal actieve Sim Only aansluitingen met 12% is gestegen, terwijl het aantal Prepaid aansluitingen met 9% is gedaald. Telecompaper verwacht dat dit contrast alleen maar groter zal worden in de komende jaren.
Steeds vaker online
Dat is vooral te wijten aan het veranderende gedrag van gebruikers. Met populaire spelletjes als Pokémon Go en apps zoals Snapchat willen gebruikers steeds meer online zijn, of ze nou thuis op de bank zitten of een rondje door de stad fietsen. Met Prepaid tegoed ben je dan een stuk duurder uit. Ook raakt je tegoed snel op als je aan het internetten bent. Hierdoor kan het voorkomen dat je soms offline raakt.
Volgens Oosterbaan zijn de gevolgen van deze trend ook goed te zien bij Simyo; “We ervaren dat steeds meer consumenten voor de zekerheid van een Sim Only abonnement kiezen met een steeds grotere databundel”. De lagere tarieven van Sim Only aanbieders zoals Simyo zorgen ervoor dat je niet meer continu op hoeft te letten of je duurdere Prepaid tegoed niet opraakt.
Telefoon met abonnement is een lening
Voorheen ging de groei van Sim Only vaak ten koste van het aantal abonnementen met een bijgeleverde smartphone. Uit onderzoek van Simyo is eerder al gebleken dat je met een Sim Only abonnement veel goedkoper uit bent dan met een abonnement waarbij een toestel wordt meegeleverd. Deze meegeleverde toestellen worden vaak als ‘gratis’ aangeprezen, maar ze zijn dat niet. Je betaalt als consument namelijk via de maandelijkse abonnementskosten vaak meer dan het toestel los zou hebben gekost. Zelf een smartphone kopen en een Sim Only abonnement erbij kiezen is dan ook steeds populairder geworden in Nederland.
Het is overigens binnenkort afgelopen met deze misleiding van consumenten. De Hoge Raad heeft bepaald dat aanbieders voortaan ook bij zogenaamde ‘gratis’ toestellen bij een abonnement, de toestelprijzen moeten benoemen. Zo weten klanten precies hoeveel korting ze krijgen, of hoeveel ze juist extra betalen.
Vooral als het om goedkopere telefoons gaat is Sim Only te verkiezen boven een abonnement met “gratis” telefoon. Daarnaast is een Sim Only abonnement ook aantrekkelijker als je al een oude telefoon hebt die het nog prima doet. Bij Simyo kun je je bundels maandelijks verhogen of verlagen. Zo houd je altijd de controle over je kosten.