.

Terug naar overzicht
12,089x gelezen

Ouderen zijn veel zuiniger op hun smartphone dan jongeren, dat blijkt uit onderzoek van smartphonehoesjes.nl. Jongeren laten hun toestel zesmaal zo vaak kapot vallen als ouderen.

Altijd erg vervelend, maar toch nemen vooral de jongeren meer risico’s met hun toestel dan ouderen. De cijfers in het onderzoek zeggen veel  over de manier waarop ouderen en jongeren met hun telefoons omgaan. Jongeren zijn vaker slordig met hun toestel. Ruim zestig procent van de jongeren tussen 16 en 20 jaar heeft wel eens schade gehad aan zijn of haar smartphone. Alle oudere leeftijdsgroepen zijn zuiniger op hun toestel. Bijna de helft van de twintigers heeft wel eens tegen een kapot scherm moeten aankijken. Dit neemt verder af tot nog maar een tiende van de vijftig-plussers die schade aan het toestel heeft gehad.

Vallen

Veruit de meeste schade wordt veroorzaakt door vallen. Ook hier geldt: hoe jonger, hoe vaker dat gebeurt. Oudere mensen houden hun toestel blijkbaar beter vast dan de jongeren. Bij ongeveer de helft van de ouderen die ooit schade hebben ondervonden, is dat gebeurd door een val. Van de jongere groepen die schade hebben gehad aan hun smartphone, kwam dat voor meer dan tachtig procent door een val.

De cijfers lijken aan te geven dat ouderen zuiniger zijn op hun smartphone. Dat weerspiegelt zich ook in de levensduur van hun toestel. Van de tieners doet maar zeven procent langer dan drie jaar met een smartphone. De zestig-plussers zijn blijkbaar meer gehecht aan hun smartphone, of hun toestel werkt gewoon nog na die tijd en ze zijn er nog tevreden mee. Een op de drie doet er langer dan drie jaar mee.

Veruit de meeste mensen doen tussen een en drie jaar met hun smartphone. Zo’n 43 procent heeft een telefoon een tot twee jaar, en nog eens bijna veertig procent twee tot drie jaar. Daarna wordt het vaak ingeruild voor een nieuwe.

In de wasmachine

Het onderzoek meldt ook dat mannen iets vaker schade hebben dan vrouwen. Daar zit niet zo heel veel verschil tussen: van de mannen heeft 38 procent wel eens schade gehad, van de vrouwen 36 procent. Maar bij de oorzaken van de schade is wel een aardig verschil te zien. Zo hebben vrouwen vaker waterschade dan mannen. Zeven procent tegen nog geen vijf procent. Gelukkig gaat het toestel niet altijd kapot, want bijna dertien procent van de vrouwen heeft het toestel wel eens in het water laten vallen. Dat geldt voor nog geen tien procent van de mannen. Vrouwen laten hun toestel ook wat vaker per ongeluk in de wasmachine belanden dan mannen. Daarentegen gaan mannen twee keer zo vaak op hun toestel zitten en laten het net wat vaker op de grond vallen dan vrouwen. Dat komt ook naar voren uit de cijfers over een verbrijzeld scherm. Dat komt voor bij 12,6 procent van de mannen, en bij 9,3 procent van de vrouwen. 

iPhone vaker kapot dan Samsung

De iPhone heeft vaker een verbrijzeld scherm dan een Samsungtelefoon. 37 procent van de iPhonebezitters heeft ooit het hele scherm laten vervangen, tegen 28 procent van de Samsung-eigenaren. Barsten of krassen komen bij beide merken ongeveer even vaak voor. Een Samsung wordt echter eerder als total-loss gezien dan de iPhone. Dat overkomt zeven procent van de Samsungs, en maar twee procent van de iPhones. Wanneer het toestel nog gerepareerd kan worden, zijn  de gemiddelde reparatiekosten van een smartphone tachtig euro, meldt smartphonehoesjes.nl. Deze webwinkel wilde uiteraard ook weten hoeveel gebruikers een hoesje gebruiken om hun smartphone te beschermen tegen schade. Hier komt een aardig verschil naar voren tussen gebruikers van een iPhone of een Samsungtelefoon. De iPhone blijkt bij 85 procent van de ondervraagden in een hoesje te zitten, en is daarmee vaker beschermd dan een Samsungtoestel, waar dat geldt voor 74 procent. Daarnaast wordt de iPhone vaker beschermd met een screenprotector dan een Samsung: 39 tegen 32 procent. Hoewel meer iPhonebezitters hun toestel beschermen dan Samsung-eigenaren, hebben de eigenaren van een iPhone toch vaker schade: 41 procent. Voor de Samsung is dat 34 procent. Dit komt mogelijk door het gebruik van glas in iPhones, terwijl Samsungs allemaal van plastic zijn gemaakt. Uiteraard wijst de initiator van het Nederlandse onderzoek, smartphonehoesjes.nl, op de mogelijkheid om een toestel te beschermen met behulp van een stevige hoes. Al eerder deed deze site onderzoek onder zijn eigen klandizie. Daaruit bleek dat ouderen veel vaker een hoesje om hun telefoon doen dan jongeren. Reden bleek het tonen van het design van het toestel; jongeren vinden dat belangrijker dan de bescherming van het toestel tegen een val.

Smartphonescherm het eerst stuk

De schade die door alle ongelukken wordt veroorzaakt, is meestal te zien in het zwakste onderdeel van elke smartphone: het scherm. Zestig procent van de ongelukken bestaat uit krassen of breuken van het scherm. Een verbrijzeld scherm komt bij bijna 30 procent voor, en waterschade bij iets meer dan 15 procent. In de meeste gevallen is de telefoon nog wel te repareren, maar in bijna zes procent wegen de kosten van de reparatie niet op tegen de waarde van het toestel: total-loss.

Hoge reparatiekosten kunnen ook door iets anders dan een hoesje worden voorkomen: een toestelverzekering. Zestig procent van de smartphonebezitters heeft zijn  toestel direct bij de aankoop verzekerd, blijkt uit het onderzoek. De meesten doen dat direct bij de aankoop.

Uitstel van reparatie smartphone

Veruit de meeste mensen laten hun toestel overigens niet meteen na een val repareren, zo lang het toestel nog enigszins bruikbaar is. Een enquête onder smartphonebezitters in Engeland laat zien dat 37 procent van de toestellen al in de eerste drie maanden na aankoop beschadigd raakt. Bijna een kwart van de iPhone-eigenaren in dat land laat zijn toestel niet repareren, en loopt gewoon door met een gebroken scherm. Een derde geeft aan het toestel helemaal niet te willen laten repareren. “Reparatie kost 200 euro, een nieuw toestel 300 euro. Wat zou jij zelf doen?’’ vraagt een van deze mensen aan een onderzoeker.

Wetenschappers in Duitsland hebben dergelijk gedrag van een groep smartphonebezitters uitgebreid onderzocht. Wie een kleine breuk in het scherm heeft, laat het er meestal bij zitten. Heel vaak doen de aanraakfuncties van het scherm het nog wel na een glasbreuk. 88 procent van de onderzochte Duitsers laat het toestel niet binnen drie maanden repareren, en nog eens 32 procent stelt dat nog veel langer uit. De hoge kosten van reparaties worden genoemd als reden. Opvallend is dat vrijwel alle toestellen na een flinke schade nog wel geschikt zijn om te bellen, maar dat vinden de meeste onderzochte mensen van ondergeschikt belang.

De Duitse onderzoekers kwamen er achter dat de smartphonebezitters inventieve manieren bedenken om toch met hun gebroken toestel door te kunnen werken. Vaak bleek dat lastig, omdat een gebroken scherm het lezen en intypen van tekst moeilijk maakt. De wetenschappers  hebben maar liefst 23 verschillende manieren ontdekt die gebruikers toepasten om een kostbare reparatie maar zo lang mogelijk uit te stellen. Zo proberen ze tekst op het scherm tussen de breukjes door te lezen, door die heen en weer te scrollen, of – bij een WhatsApp-conversatie – het toetsenbord te verbergen om meer tekst te kunnen lezen. Een van de deelnemers ging zelfs zo ver dat hij gewoon raadde wat er in een deels onzichtbaar bericht zou staan.

Soms was bediening van het gebroken scherm  gevaarlijk voor de vingers. Een van de deelnemers van het onderzoek moest erop passen dat hij zijn vingers niet verwondde aan het uitstekende glas. Enkele deelnemers brachten op het gebroken glas een beschermingsvelletje aan, niet om het scherm tegen meer breuken te beschermen, maar om de eigen vingers voor verwondingen te behoeden.

Het onderzoek maakte overduidelijk dat mensen hun toestel niet sneller vervangen na een schade. Ze blijven er liever mee rondlopen zolang het kan; gemiddeld meer dan vijf maanden.

Conclusie

De verschillende onderzoeken maken duidelijk dat ouderen voorzichtiger zijn met hun smartphone dan jongeren, en er ook veel langer mee doen, hierdoor is een sim only abonnement erg interessant voor hun. Ze stoppen hun toestel vaker in een hoesje. Jongeren doen dat niet, omdat ze het uiterlijk van hun toestel belangrijk vinden en dat niet in een stuk plastic willen verbergen. Dat brengt dus wel risico’s met zich mee, want bij een val is het toestel sneller stuk. Wie dat overkomt, ziet vaak af van reparatie in verband met de hoge kosten. Men werkt stug door met het toestel, zolang het nog enigszins bruikbaar is.

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.