Online campagne in de spotlight – Case Simyo: impact op merkniveau via rich media
NB: Dit artikel verscheen origineel in Emerce - Februari 2014
Telecomaanbieder Simyo startte vorig jaar een online campagne gericht op het verbeteren van merkparameters en het vergroten van marktaandeel in het voordeelsegment. Onderdeel van de campagne, was een pilot via de Marktplaats Exchange. Door de succesvolle pilot kreeg Simyo meer inzicht in performance tussen verschillende advertentieformaten als het gaat om het behalen van merkdoelstellingen en was een verbetering zichtbaar op diverse merkparameters.
Sim Only aanbieder Simyo maakt veel gebruik van display advertising en is continu op zoek naar manieren om online advertising zo effectief mogelijk in te zetten. Voor de markt is het qua online advertising nog een hele uitdaging is om resultaten op merkniveau te voorspellen. Vandaar dat Simyo startte met een rich media-campagne als pilot via de Marktplaats Exchange. Lieve Gerretsen, online marketing manager Simyo, legt uit: “Voor Simyo is het belangrijk om het marktaandeel in het voordeelsegment te vergroten, maar de uitdaging is voor ons dat we een vrij kleine speler in de telecommarkt zijn en een klein team hebben. Door ons budget slim in te zetten in de exchange hopen we hiermee, naast sales, ook impact te behalen op onze merkparameters.”
Online campagnebureau WeLikeMilk hielp Simyo met de online campagne om haar merkdoelstellingen te behalen en stelde onder andere een pilot voor op Marktplaats. Naast de reguliere inzet op de Marktplaats Exchange, werden de volgende kanalen en rich media-formaten ingezet:
- Billboard:
- Floor ad:
- Marktplaats Exchange Telecom channel
- Banner op de mobiele website van Marktplaats
Stijging merkvoorkeur Simyo met 7%
Om de resultaten te meten werd effectiviteitsonderzoek door MetrixLab uitgevoerd onder bijna 400 bezoekers van Marktplaats. Hieruit blijkt dat de inzet van de exchange niet alleen geschikt is voor campagnes met performance-doelstellingen, maar ook dat doelstellingen op het gebied van branding kunnen worden behaald. Gedurende het onderzoek van vier weken, blijkt dat Simyo op alle merkdoelstellingen goed scoort. Er is een significante verbetering zichtbaar bij de groep respondenten die is blootgesteld aan de uitingen van Simyo:
- Stijging van de geholpen merkbekendheid met +8%
- Stijging merkvoorkeur met +7%
- Stijging merkoverweging met +8
Voor WeLikeMilk en Simyo was het belangrijk om verschillen in performance tussen de verschillende advertentieformaten te ontdekken om toekomstige campagnes beter te kunnen voorspellen en tussentijds bij te kunnen sturen. WeLikeMilk onderzocht daarom kwantitatieve resultaten van de advertentieformaten. Om de meest zuivere resultaten boven water te krijgen, maakt het online campagnebureau gebruik van de conversiekans als metric. Hieruit blijkt dat kans op conversie in het relevante telecomchannel het hoogst is (bijna 400% meer kans op conversie op de website). Ook de inzet van de billboard en floor ad dragen significant bij aan de conversiekans.
Simyo concludeerde dat ze via de exchange een relevant bereik onder een koopgericht publiek kunnen inkopen op een efficiënte en effectieve manier. WeLikeMilk raadt adverteerders wel aan om nieuwe mogelijkheden altijd eerst kleinschalig te testen, waarbij gekeken wordt naar het effect op merk én op sales. Wel is de contactfrequentie cruciaal om succes te kunnen boeken op merkniveau. Daarbij is het uiteraard van belang om effecten en inzichten te blijven toetsen. Door in te kopen via de exchange, krijgt de telecomprovider meer grip op uniek bereik en contactfrequentie terwijl het een voordelige oplossing is.