Nomofobie neemt fors toe bij smartphonebezitters
Het is iedereen wel eens overkomen: je wordt iets te laat wakker, moet je vervolgens enorm haasten om er daarna in de trein of auto pas achter te komen dat je je telefoon bent vergeten. Uit de resultaten van een Brits onderzoek blijkt dat de helft van de mensen hier panisch van wordt.
Nomofobie
De angst voor het vergeten van je telefoon heeft inmiddels een eigen naam gekregen. Nomofobie, een samenvoeging van ‘no mobile phone phobia’, komt er in het kort op neer dat je een overmatige angst hebt voor het niet continu bereikbaar zijn. In Groot-Brittannië is er onderzoek gedaan onder 2100 smartphonegebruikers naar dit relatief nieuwe fenomeen. Volgens de onderzoekers kan nomofobie net zoveel stress opleveren als een tandartsbezoek. “En voor sommige mensen zelfs dezelfde stress als op hun trouwdag”, schrijft FrontRange.
Smartphone thuislaten voor een vergoeding?
Een dag zonder telefoon op zak bleek voor velen een angstaanjagende gedachte. Het stellen van een week lang zonder smartphone is voor nog meer mensen iets dat ze nooit zouden willen. Ruim zestig procent denkt dat niet vol te kunnen houden. Voor een beloning van honderd dollar wil 44 procent het wel proberen. Een op de vijf deelnemers aan het onderzoek piekert er echter niet over om voor minder dan vijfhonderd dollar een week niet over zijn smartphone te beschikken. Zeven mensen hebben niettemin meegedaan aan een onderzoek waarmee ze het een week lang zonder smartphone moesten stellen. Ze kregen daarbij de opdracht om dagelijks een logboek bij te houden waarin ze moesten noteren wanneer ze hun telefoon wilden pakken. Ook moesten ze in die situaties telkens hun gevoelens omschrijven.
Bellen blijft belangrijk
Uit het onderzoek blijkt dat de deelnemers in de meeste gevallen hun smartphone willen gebruiken voor niet noemenswaardige zaken, zoals Facebook. De angst of frustratie die men ervaart blijft dan laag. Die ergernissen nemen toe als deelnemers hun mail willen checken. De angst en frustratie bereikt een toppunt als er gebeld moet worden, en dat dus niet kan. Dit gebeurde bij elke deelnemer dagelijks.