Mobile games: 3 miljard keer Candy Crush en 6 andere feiten
Nederlanders besteden jaarlijks 150 miljoen euro aan mobile games. Is dat veel? Ach, Epic Games verdiende in de eerste 7 maanden meer dan het dubbele met de mobiele versie van Fortnite. Lees er meer over in dit artikel, waarin we je aan de hand van 7 interessante feiten en ontwikkelingen bijpraten over het fenomeen mobile games
1. Sweet: Candy Crush telt al 3 miljard downloads
Dat mobile games allang geen kinderspel meer zijn, wordt onder meer bewezen door de ongelooflijke hoeveelheid downloads van puzzelspelletje Candy Crush. Sinds de introductie van het spel in 2012 zijn de verschillende versies al zo’n 3 miljard keer gedownload! Ontwikkelaar King mag in z’n handjes wrijven, want dit is goed voor een omzet van zo’n 4 miljard euro.
De hype voorbij
En Pokémon GO dan? Dat piekte enorm, maar kort. In de eerste week werd het 10 miljoen keer gedownload en in het eerste half jaar 500 miljoen keer. Daarna werd het stil… Wordfeud, dat in 2011 een gigantische hype was in Nederland, is daarentegen wat meer van de lange adem. Het Scrabble-spelletje staat 8 jaar later nog steeds bij 1,5 miljoen Nederlanders op hun telefoon. Verrassend genoeg is dat dan weer de helft van het wereldwijde aantal spelers.
Casual games: simpel, maar doeltreffend
Games kunnen dan wel steeds mooier, zwaarder en complexer worden (waarover dadelijk meer), maar zogeheten ‘casual games’ zijn het populairst. Dit zijn games met supersimpele regels die je meteen kunt spelen. Naast Candy Crush kun je ook denken aan bijvoorbeeld Subway Surfers (meer dan 2 miljard downloads) en Helix Jump. Dit spelletje, waarin je een stuiterbal op een draaiende helix moet voortbewegen, is het meest gedownloade spel van 2018.
2. Verslavend leuk, die spelletjes – vooral voor vrouwen
Veel games zijn bewust zo ontworpen dat je als gebruiker zo vaak en lang mogelijk wilt spelen. En dat wekt verslaving in de hand. Ongeveer 2 procent van de mensen die spelletjes speelt, raakt uiteindelijk gameverslaafd. Bij gameverslaafden gaat het gamen ten koste van bijvoorbeeld werk of studie, ze worden onrustig als ze niet kunnen spelen, ze gaan langer door dan ze van plan zijn en ze denken het grootste deel van de tijd aan gamen.
Opvallend: bij de traditionele gameverslaafden is 92% man (en doorgaans heel jong), maar de mobiele gameverslaafden bestaan overwegend uit vrouwen van boven de 18. Ze spelen vooral spelletjes als Candy Crush en Farmville.
3. Miljardenbusiness
Mobile games zijn big, big business. Wat duizelingwekkende cijfers:
- Wereldwijd spelen zo’n 2 miljard mensen mobile games.
- De wereldwijde omzet is in 2019 zo’n 60 miljard euro.
- Gemiddeld geven mobiele gamers dus 30 euro per jaar uit.
- De naar schatting 5 miljoen Nederlandse mobiele gamers zijn goed voor een omzet van ongeveer 150 miljoen euro.
Dure night door Fortnite: 1200 dollar armer
150 miljoen euro omzet in Nederland. Veel geld! Toch is het maar ongeveer de helft van wat het bedrijf Epic Games in de eerste 7 maanden verdiende met de mobiele versie van het razendpopulaire Fortnite. Die (gratis te downloaden) game is trouwens niet onomstreden vanwege de aankopen in het spel. Je kunt bijvoorbeeld outfits, dansjes en tools aanschaffen. Een Amerikaanse jongen spendeerde zo in 1 nacht 1200 dollar. Nadat zijn moeder een klacht had ingediend bij Epic Games, kreeg zij het bedrag teruggestort op haar creditcard.
In-app aankopen en advertenties
Mobile games zijn meestal gratis te downloaden. Ontwikkelaars verdienen het meest met advertenties en aankopen binnen de game: bij Android-games is dit 90% van de totale omzet en bij iPhone-games 75%.
4. Ook cybercriminelen pikken een graantje mee
Helaas hebben ook cybercriminelen de populariteit van mobile games opgemerkt. Uit cijfers blijkt dat ze hun pijlen meer en meer op mobiele spelletjes richten, waarbij ze het vooral hebben voorzien op tieners. De criminelen verspreiden bijvoorbeeld valse versies van populaire games, buiten de officiële appwinkels om.
Zo waren veel Android-versies van de game Fortnite die in 2018 circuleerden vals. Ze gaven bijvoorbeeld locatiegegevens door en namen beelden op via de camera. Bij andere ‘games’ die zijn verspreid door criminelen kun je vast komen te zitten aan een duur abonnement.
Hoe schud je cybercriminelen af?
Wat kun je ertegen doen als gamer? Het is verstandig om alleen apps te downloaden via de officiële appwinkels van Google en Apple, goed te kijken van wie de app afkomstig is (is dat de gameontwikkelaar?) en te zorgen dat de software op je smartphone of tablet helemaal up-to-date is.
5. Next level mobile games
Omdat smartphones meer rekenkracht, sterkere grafische chips en grotere schermen krijgen, worden ze een serieuze concurrent voor de pc en spelcomputer. Door deze ontwikkelingen kun je op je telefoon grafisch zware games spelen, zoals racegame Asphalt 9: Legends, schietspel PUBG Mobile en open wereld fantasygame Nimian Legends: Brightridge.
Speciale gaming smartphones
Voor sommige smartphonefabrikanten is dit niet genoeg, zij ontwikkelen speciale gaming smartphones. Die toestellen zijn niet alleen enorm krachtig, maar ze hebben ook een groot scherm, een batterij met veel capaciteit, veel opslagruimte en een speciaal koelsysteem. Ook zijn er accessoires beschikbaar, zoals controllers. Razer, Xiaomi, Asus en Huawei kwamen al met smartphones die speciaal zijn ontworpen voor gamers, naar verluidt ontwikkelt Samsung er momenteel ook een.
6. Augmented reality: steeds meer realiteit
Dankzij nieuwe chips voor kunstmatige intelligentie en (over een tijdje) razendsnel internet via het 5G-netwerk ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor virtual en augmented reality. En dat zal mobiel gamen ongetwijfeld weer een flinke impuls geven.
Bij augmented reality kunnen games zich afspelen in jouw fysieke omgeving, zodat het op je telefoon lijkt alsof je middenin het spel zit. Een goed voorbeeld is Pokémon GO, waarbij je via je smartphonescherm Pokémon moet vangen in de echte wereld.
Nieuwe generatie augmented reality-games kunnen objecten op straat herkennen en weten precies hoe ver alles van elkaar ligt. Daardoor kan bijvoorbeeld een virtuele tegenstander verscholen zitten achter een echte boom.
7. Geen nieuw fenomeen
Bij de eerste game voor smartphones denk je misschien terug aan spelletjes uit de tijd dat je verslaafd was aan Angry Birds. Maar voor de allereerste smartphonegame moeten we veel eerder teruggaan in de tijd. Naar 1993 om precies te zijn. Toen presenteerde IBM namelijk Simon, ’s werelds eerste ‘smartphone’ met een touchscreen en apps. Daarop stond het puzzelspelletje Scramble. Simon was overigens geen succes, er werden er maar een paar duizend van gemaakt.
De eerste écht populaire mobile game was Snake, dat in 1997 werd uitgebracht op gsm’s van Nokia. Het stond op ruim 350 miljoen verkochte telefoons en is mogelijk een van de meest gespeelde mobiele spellen ooit.
Wat is jouw favoriete mobile game?