Lang houdbaar beltegoed en weinig bellen belangrijkste redenen om voor prepaid te kiezen
Van alle simkaarten in Nederland is 36 procent prepaid. Dat blijkt uit een driemaandelijks onderzoek over de Dutch Mobile Operators, dat wordt uitgevoerd door Telecompaper. Het onderzoeksbureau heeft aan zijn eigen consumentenpanel gevraagd om inzicht te geven in hun keuze voor prepaid. Daar kwamen drie hoofdredenen uit.
Weinig bellen
De eerste reden om prepaid te nemen, is dat er weinig wordt gebeld. Uit de cijfers van Telecompaper blijkt dat een kwart van de mensen met een mobiele telefoon prepaid heeft voor zijn eerste aansluiting. Ook is er een flink aantal mensen dat een prepaid simkaart in een tweede of derde telefoon steekt. Met die telefoons wordt wel minder gebeld dan met het ‘hoofdtoestel’.
Houdbaarheid beltegoed
Houdbaarheid van het prepaid beltegoed blijkt een tweede belangrijk punt voor consumenten. Hierover is veel discussie geweest. De houdbaarheid is bij providers verschillend. Bij sommige telecombedrijven verloopt het tegoed na een tijdje, tenzij het wordt opgewaardeerd. Dat vindt de Consumentenbond onjuist, want mensen hebben ervoor betaald. Bij Simyo is prepaid beltegoed onbeperkt houdbaar zolang de simkaart actief is. Om de simkaart actief te houden, moet de klant eenmaal per halfjaar een uitgaand gesprek voeren of een sms’je sturen.
Lage tarieven
Een zeer kleine minderheid van de consumenten in het panel van Telecompaper geeft een derde reden aan voor de keuze voor prepaid: het lage tarief. Dat geldt voor slechts twee tot drie procent van de ondervraagde panelleden.
Een klein percentage van de panelleden meldt geen abonnement te mogen afsluiten, en daarom voor prepaid te kiezen. Dit blijkt vooral bij jongeren het geval te zijn. Bij prepaid worden consumenten nooit achteraf verrast door onverwachte kosten. Als het beltegoed op is, kan er niet meer zelf worden gebeld, maar kan de gebruiker nog wel gebeld worden.