.

Wat is een simkaart?
Terug naar overzicht
143,518x gelezen

Wat is een simkaart, welke formaten zijn er en welke codes staan er precies op dit kaartje? In dit artikel lees je alle belangrijke ins en outs van de Simyo simkaart.

Wat is een simkaart?

Een simkaart is een kaartje dat je in je telefoon stopt. Dit kaartje krijg je van je provider. De simkaart zorgt ervoor dat je telefoon verbinding maakt met het mobiele netwerk van je provider. Het zorgt er dus voor dat je kunt bellen, sms’en en mobiel internetten. Zonder simkaart kan dit niet. Best belangrijk dus, dat kaartje waar je waarschijnlijk nooit naar omkijkt.

Soms lukt het niet om te bellen terwijl je simkaart wél in je telefoon zit. Geen paniek. Start je telefoon opnieuw op of schakel even de vliegtuigmodus in én uit. Waarschijnlijk heb je daarna weer bereik. Je simkaart meldt zich met deze handeling namelijk opnieuw aan op het netwerk.

Heb je geen simkaart? Dan kun je een smartphone tóch gebruiken. Zo kun je apps gebruiken, games spelen en via een wifi-verbinding internetten. Bellen, sms’en en mobiel internetten zit er alleen niet in.

Welke formaten simkaarten zijn er eigenlijk?

Er zijn drie formaten simkaarten: de standaard simkaart, micro-simkaart en nano-simkaart. Welke simkaart je nodig hebt? Dat verschilt per telefoon. Raadpleeg hiervoor de gebruikershandleiding die bij je telefoon wordt geleverd. Je kunt het natuurlijk ook even googelen.

Standaard simkaart

Simyo Standaard-simkaartDit is de grootste simkaart. De standaard simkaart past tegenwoordig in vrijwel geen enkele telefoon meer. Je vindt ‘m vooral terug in mobiele telefoons waar je alleen mee kunt bellen en sms’en.

Micro-simkaart

Simyo Micro-simkaartDe micro-simkaart is kleiner dan een gewone simkaart. Fabrikanten kiezen ook steeds minder vaak voor een micro-simkaart. Er zijn nog wel smartphones met een micro-simkaart, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Nano-simkaart

Simyo Nano-simkaartDe nano-simkaart is de kleinste simkaart. In 2012 was de iPhone 5 de eerste smartphone met een nano-simkaart. Inmiddels gebruiken de meeste mobiele telefoons die nu worden uitgebracht deze kleinste simkaart. Het voordeel hiervan is dat er meer ruimte in de telefoon overblijft voor andere zaken, zoals meer geheugen en een dunner design.

De 3-in-1-simkaart

Bij Simyo krijg je een 3-in-1-simkaart met ingebouwde NFC-chip. De 3-in-1 simkaart is een simkaart die drie simkaartformaten in één heeft. Je klikt het juiste formaat simkaart uit het omhulsel. Daarna stop je de simkaart in je telefoon. Zo bestel je dus altijd de juiste simkaart. Check van tevoren wél welk formaat simkaart in je telefoon past. Dankzij de ingebouwde NFC-chip in de simkaart, kun je jouw smartphone ook gebruiken voor contactloos mobiel betalen.

Vervangende simkaart aanvragen

Past je huidige simkaart niet in je telefoon? Log dan in op Mijn Simyo om een vervangende simkaart aan te vragen. Simyo stuurt je binnen twee werkdagen de 3-in-1-simkaart toe. Kijk natuurlijk eerst even of je niet al een 3-in-1 simkaart hebt. Als je een vervangende simkaart bestelt, behoud je natuurlijk hetzelfde telefoonnummer. Daarnaast blijven je instellingen, voor bijvoorbeeld mobiel internet, gewoon op de simkaart ingesteld staan. Voor een vervangende simkaart betaal je vijf euro. De kosten hiervoor worden automatisch verrekend met je factuur of beltegoed.

Wat moet je doen als je een nieuwe simkaart krijgt?

Vervangende simkaart aangevraagd: wat nu? Binnen enkele werkdagen ligt je nieuwe simkaart op de mat. Voor je hem kunt gebruiken, moet je de nieuwe simkaart eerst activeren via Mijn Simyo of de app. Als je een vervangende simkaart bestelt, behoud je natuurlijk hetzelfde telefoonnummer. Daarnaast blijven je instellingen, voor bijvoorbeeld mobiel internet, gewoon op de simkaart ingesteld staan.

Hoe kan ik mijn simkaart activeren?

Heb je je Simyo simkaart ontvangen en wil je deze activeren, volg dan deze stappen:

1.      Inloggen op Mijn Simyo

Je activeert je simkaart door in te loggen op Mijn Simyo of de app. De inloggegevens hiervoor heb van ons ontvangen in een e-mail. Druk, nadat je bent ingelogd, op ‘Instellingen' en vervolgens op het tabblad ‘Simkaart’. In dit scherm druk je op ‘Activeer je nieuwe simkaart’ om verder te gaan naar de tweede stap.

2.      Simkaart activeren

Druk op ‘Activeer Simkaart’.

3.      Activeren simkaart gelukt

Gefeliciteerd, je simkaart wordt nu direct geactiveerd. Krijg je een foutmelding? Mocht het niet lukken, neem dan contact op met onze Klantenservice. Zij helpen je verder. Is het activeren van je simkaart gelukt? Dan is het tijd om ‘m in je telefoon te stoppen! Voer je pincode in en vervolgens ben je mobiel bereikbaar met Simyo!

Wat moet je doen als je je simkaart kwijt bent?

  • Bel direct je provider  om je simkaart als verloren te melden.
  • Vraag je provider om je telefoonnummer te blokkeren; bij Simyo kun je dit ook zelf doen via de app of Mijn Simyo.
  • Binnen 2-3 werkdagen ontvang je per post een nieuwe simkaart.
  • In geval van diefstal, meld dit dan ook online bij de politie voor aangifte en ontvang een aangiftenummer voor verzekeringsclaims.

Wat staat er allemaal op de simkaart?

Er staat verschillende informatie op je simkaart, om precies te zijn op de goed zichtbare chip. Welke informatie staat er eigenlijk allemaal op een simkaart?

Pincode

Je telefoon is vergrendeld als je hem opstart. Met de pincode van de simkaart ontgrendel je de telefoon. Hiervoor heb je drie pogingen. Als je telefoon gestolen is kan iemand anders niet zomaar bellen, sms’en en mobiel internetten. De pincode ontvang je per e-mail van Simyo. Ben je de pincode van je simkaart vergeten? Op Mijn Simyo staat de originele pincode van je telefoon. Heb je deze gewijzigd? Dan staat op Mijn Simyo niet de juiste pincode. De pincode van je simkaart is niet hetzelfde als de ontgrendelingscode van je smartphone, waarvan je zelf bepaalt of je deze instelt.

Pukcode

Heb je drie keer achter elkaar de pincode fout ingevoerd? Dan is je simkaart geblokkeerd. Je kunt dan niet meer bellen met je telefoon. Vervelend, maar gelukkig heb je dan nog de pukcode achter de hand om je simkaart weer te ontgrendelen. Deze vind je ook in de welkomstmail en op Mijn Simyo.

Simyo Nano-simkaart nummerSimkaartnummer

Het simkaartnummer staat op je simkaart. Dit nummer bestaat bij Simyo uit 8 of 19 cijfers en gebruik je om de simkaart te activeren. Dit doe je op Mijn Simyo. Het simkaartnummer kan ook worden gevraagd bij de aanvraag van nummerbehoud, maar dit is tegenwoordig meestal niet meer nodig. Is het nummer onleesbaar? Het staat ook op Mijn Simyo.

Telefoonnummer

Je telefoonnummer is niet gekoppeld aan de telefoon die je gebruikt, maar aan je simkaart. Stop je de simkaart in een andere telefoon? Dan ben je via die telefoon te bereiken. Deze telefoon moet dan wel simlockvrij zijn. Wil je overstappen naar Simyo en je eigen telefoonnummer meenemen? Dat kan! Simyo regelt nummerbehoud gratis voor je. Tijdens het bestellen van je Sim Only abonnement of Prepaid simkaart kun je al je gegevens aan ons doorgeven.

Bij Simyo kun je ook altijd een nieuw telefoonnummer aanvragen. Een nieuw nummer kan van pas komen als iemand je lastigvalt. Het aanvragen van een nieuw telefoonnummer kost vijf euro.

Wat als je sim vergrendeld is?

Voor het ontgrendelen van je simkaart heb je de PUK-code nodig. Deze code vind je in op Mijn Simyo of de Simyo app bij Instellingen > Simkaart. Als je de PUK-code niet kunt vinden, neem dan contact op met onze klantenservice.

Simkaart erin en bellen maar!

Je kunt je Sim Only simkaart gebruiken zodra je ‘m geactiveerd hebt. Een Prepaid simkaart zit al klaar voor gebruik in het welkomstpakket en hoeft niet geactiveerd te worden, maar een vervangende Prepaid simkaart wél. Het activeren gaat gelukkig erg snel dus voordat je het weet, kan je bellen. Zo makkelijk gaat dat bij een Simyo Sim Only simkaart:

  • Log in op ‘Mijn Simyo’ met je (tijdelijke) 06-nummer en wachtwoord.
  • Lees en bevestig je contract.
  • Voilà, je kunt vanaf nu bellen, sms’en en internetten.

Nieuwe sim, geen service?

Heb je de kaart geactiveerd, maar heb je geen bereik? Het komt wel eens voor dat je de melding ‘Geen Service’ krijgt. Vaak is de oplossing om je telefoon opnieuw op te starten. Zo wordt je sim opnieuw aangemeld op het netwerk. Nog steeds geen service na het uit- en aanzetten? Test dan je simkaart, voor zover dat mogelijk is, in een andere telefoon. Werkt het nu nog steeds niet of heb je nog een andere vraag over je simkaart? Stel dan je vraag op het Simyo Forum of neem contact op met onze klantenservice.

Kun je je telefoon gebruiken zonder simkaart?

Ja! Zelfs zonder simkaart kun je je telefoon gebruiken. Met een wifi-verbinding heb je toegang tot internet, kun je games spelen en andere apps gebruiken. Houd er wel rekening mee dat je zonder simkaart geen mobiel internet hebt, geen sms'jes kunt versturen of bellen.

Stap nu over naar Simyo

In een paar eenvoudige stappen bestel jij je Simyo simkaart.