Betaalde apps en gratis apps: dit zijn de verschillen
Apps zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Je wordt er mee overspoeld als je door de Google Play- of App Store scrolt. Met een betaalde versie van een app heb je vaak extra features die je niet krijgt bij een gratis versie. Maar weet jij ook hoe app-ontwikkelaars verdienen aan zo’n app? In dit blog lees je de verschillen en voor- en nadelen van betaalde apps en gratis apps.
Verschillende soorten apps
Allereerst zijn er veel verschillende soort apps te vinden met ieder een eigen doel. Je staat er vaak niet bij stil als je een app downloadt, maar dit zijn de verschillen:
Gratis apps, open source
Deze applicaties zijn helemaal gratis en worden ook niet ondersteund door advertenties. Het zijn apps die vaak gebouwd zijn door een community en vrij voor iedereen om aan mee te werken. Denk bijvoorbeeld aan Wikipedia. Iedereen kan hieraan deelnemen en een eigen bijdrage leveren. Ook apps als Firefox en Google Chrome zijn open source apps.
Gratis apps met advertenties
Voor deze soort apps kiezen we vaak. Het zijn de applicaties waar je niet voor hoeft te betalen, maar daar tegenover staan wel de advertenties die tevoorschijn komen. Denk bijvoorbeeld aan veel spelletjes apps, waarbij je tussen elk level eerst een advertentie moet uitkijken.
Gratis apps met in-app aankopen
Tegenwoordig zijn er veel apps in de Google Playstore of Appstore te vinden die met in-app aankopen werken. Hierdoor lijkt de app in eerste instantie gratis, maar als je meer features zou willen of extra boosts wilt krijgen in een spel dan betaal je ervoor. De applicaties zijn overigens in de meeste gevallen prima te gebruiken als gratis versie. Spellen zoals Fortnite en Minecraft hebben zulke in-app aankoop opties. Het probleem met deze (ongewenste) in-app aankopen door kinderen is regelmatig in het nieuws. Vooral de gevallen waarbij kinderen duizenden euro’s er doorheen joegen. Het is dus verstandig hier bewust mee om te gaan en te weten wat de gevaren van in-app aankopen kunnen zijn.
Eenmalig betaalde apps
Dit zijn apps waar je eenmalig een bepaald bedrag voor betaald. Als je hierbij items koopt, kun je ze altijd overzetten naar andere apparaten die aan je account zijn gekoppeld. Denk bijvoorbeeld aan onbeperkt aantal hints, extra accessoires of een upgrade naar Pro-editie.
Apps met maandelijks abonnement
Voor deze apps sluit je een abonnement af. Hier betaal je dus maandelijks een bepaald bedrag voor om van de app gebruik te maken. Denk bijvoorbeeld aan de sociale sport-app Strava. Strava heeft drie abonnement pakketten. Met zo’n pakket ontgrendel je veel extra functies en andere mogelijkheden. Elk abonnement kost maandelijks twee euro, en als je alle drie de pakketten neemt krijg je één euro korting.
Voor- en nadelen van deze apps
Er zitten voor- en nadelen vast aan in-app aankopen bij gratis apps en betaalde apps.
Voordelen betaalde apps:
- Er komen geen (irritante) advertenties voor
- Je hebt vaak veel meer functies dan de gratis versie
- Je steunt de app-ontwikkelaar door een steentje bij te dragen, wat dacht je van goede karma?
Nadelen betaalde apps:
- Je kunt van tevoren niet weten of de app echt precies is wat je zoekt. Je betaalt er eerst voor en dan ervaar je het vanzelf.
Voordelen in-app aankopen:
- Je hebt zelf de kosten in de hand
- Net als bij de betaalde apps, steun je de app-ontwikkelaar
- Je krijgt meer functies
Nadelen in-app aankopen:
- Bij in-app aankopen heb je niet altijd meteen door dat je ergens voor moet betalen
- Het is oneerlijk in spelletjes, spelers die veel geld uitgeven kunnen een hogere score halen
- Voor kinderen is het een groot risico, zij zien de gevaren van aankopen in een app niet in.
De verdienmodellen
Wanneer jij een app downloadt, support je daarmee de app-ontwikkelaar. Hoe je de ontwikkelaar support verschilt weer per soort applicatie. Vanuit de makers zijn er namelijk verschillende interessante verdienmodellen waaruit gekozen wordt.
In-app aankopen
Zoals al eerder besproken zijn dit gratis applicaties, waarbij je in de app extra functies koopt. Dit model wordt voornamelijk gebruikt bij game-apps. Neem bijvoorbeeld Candy Crush, je koopt extra boosters als je in een level vastzit.
Verkopen van advertentieruimte
Bij gratis apps zijn ze bijna niet meer weg te denken: advertenties. Deze worden ingekocht door advertentiebureaus. Een gedeelte van deze advertentie-inkomsten gaan naar de eigenaar van de app. Als je een gratis app koopt, kun je er dus bijna wel vanuit gaan dat er advertenties te zien zullen zijn. Bij een gratis app is dat namelijk de enige inkomst van de app-ontwikkelaar.
Betaalde apps
Gebruikers betalen vooraf voor het gebruik van een app. Hier hangt een groot nadeel aan vast, omdat je als gebruiker een app niet meteen vertrouwd. Een potentiële gebruiker moet goed overgehaald worden om geld te betalen.
Freemium apps
Deze apps bieden je de mogelijkheid om een gedeelte van de applicatie gratis te gebruiken. Wil je geen advertenties en een volledige app? Dan betaal je hier (eenmalig) voor en upgrade je naar de betaalde versie van de app. Dropbox is zo’n voorbeeld. Je krijgt hier gratis 2GB opslagruimte, maar wil je meer? Dan betaal je (in dit geval) maandelijks een bedrag. Er is dus een duidelijk onderscheid tussen de gratis en betaalde versie. In principe hebben we het hier dus ook over in-app aankopen. Je koopt een gratis app, maar om uit te breiden heb je dus te maken een in-app aankoop om vervolgens de freemium versie te kunnen gebruiken.
Abonnementen
Freemium apps zijn ook terug te zien in de vorm van een abonnement. Een goed voorbeeld is Spotify. Een gedeelte van de muziek is gratis en terug te luisteren met reclames tussendoor. Door deze mogelijkheid ontwikkelen de makers een hogere waarde voor de betaalde versie, waarbij je reclamevrij muziek luistert.
Extra servicekanaal via app
Bij dit model wordt verdiend door te besparen. Met zo’n app wordt namelijk werklast ontnomen bij bepaalde bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan de app van Albert Heijn. Het is een verlengstuk van hun dagelijkse werkzaamheden. Hierdoor kan klantenservice onder andere inhaken op consumentenvragen via de applicatie.
En wat nu?
Je weet nu de verschillen tussen betaalde en gratis apps, maar wat nu? Is het beter om altijd meteen de betaalde versie te kopen? Nee, er zijn genoeg apps die een gratis versie leveren die prima te gebruiken zijn. Mocht je op een gegeven moment meer functies willen hebben binnen een app, of geen reclames meer willen zien, dan kun je altijd overstappen op de betaalde versie. Ben je er niet zeker van of je de app écht gaat gebruiken, test hem dan eerst in de gratis versie (als deze er is) en beslis dan later.
Niet goed, geld terug
In de meeste gevallen kun je binnen 14 dagen je geld terugvragen bij de Appstore als je niet tevreden bent met de betaalde app. In principe meldt Apple altijd dat aankopen definitief zijn, maar er worden voor verschillende gevallen uitzonderingen gemaakt. Let hier dus op bij het kopen van een app. In de Google Play Store geldt de ‘2 uur retourregel’. Je kunt de app hier twee uur proberen en eventueel “terugbrengen”. Dit geldt niet voor in-app aankopen.
Appstore aankopen retourneren:
- Open in een webbrowser de website van Apple report
- Log in met je Apple ID
- Zoek in de lijst naar de app waar je geld voor wilt terugkrijgen
- Druk op ‘Meld een probleem’
- Kies wat het probleem is en geef een omschrijving
- Stuur de aanvraag in.
Google Play Store retour aanvragen:
- Open de app Google Play Store
- Druk op ‘Menu en tik ‘Mijn apps’ aan
- Blader omlaag en selecteer de app
- Tik op ‘Verwijderen en teruggave’ of ‘Teruggave starten’ aan
- Als het goed is, ontvang je vervolgens een e-mail voor annulering.
Kende jij al de verschillen tussen betaalde en gratis apps?