Een eerste mobiele telefoon voor je kind: zo ga je ermee om
We herinneren vast allemaal ons eerste telefoontje nog wel. Of dit nu een Nokia, Blackberry of iPhone was, ons geluk kon niet op. Nu staat je kind op het punt een leeftijd te bereiken voor een eerste telefoon. Maar hoe adviseer je jouw kind over de online wereld en wat voor afspraken maak je? Je leest het hier.
De keuze is reuze
Hoewel je als ouder misschien een hypermoderne smartphone bezit, hoeft de eerste telefoon van je kind niet gelijk alle handige snufjes en apps te hebben. Uiteraard wil je wel dat je kind iemand kan bellen in noodgevallen en altijd contact kan maken met het thuisfront. Een telefoon is in dat geval erg handig, maar het hoeft dus niet het nieuwste van het nieuwste te zijn. Ook een tweedehands telefoon die al een tijdje niet wordt gebruikt, kun je aan je kind geven.
Valkuilen vermijden
Naast dat het natuurlijk erg leuk is zo’n eigen telefoon, brengt het ook mogelijke gevaren met zich mee. Wij zetten een aantal tips en regels voor je op een rij die je als ouder kunt afspreken met je kind.
- Je telefoonnummer of gegevens geef je zelf ook niet snel aan onbekenden, dus je kan met je kind afspreken het telefoonnummer met een beperkt aantal mensen te delen.
- Zet een aantal belangrijke nummers zoals school en naaste familie in favorieten, zodat je kind in één handige klik iemand kan bereiken als jij zelf niet te bereiken bent.
- Een ICE-contact, wat gebruikt wordt in geval van nood (In Case of Emergency), instellen is daarnaast ook handig. We gaan er natuurlijk niet vanuit, maar als er een noodgeval is, is het handig dat omstanders de juiste persoon kunnen bereiken.
- Je kiest waarschijnlijk voor een bundel met een x aantal smsjes/belminuten en MB’s. Het is mogelijk dat er kosten buiten de bundel gemaakt worden. Bij Simyo heb je de Simyo app en je persoonlijke pagina waarbij je heel gemakkelijk in de gaten kunt houden hoeveel belminuten en MB’s je nog over hebt. Slim om van tevoren af te spreken hoe dit precies werkt. In deze blog staan nog meer tips over datalimiet. Mocht het zich toch een keer voordoen dat er wel extra kosten zijn gemaakt, dan is het handig dat je met elkaar afspreekt wie er voor de kosten opdraait.
Spelletjes, internet of toch alleen bellen
In het begin wil je misschien wel de controle hebben over welke apps je kind op zijn of haar telefoon krijgt. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp, muziek en spelletjes. Dit zou je bijvoorbeeld met apps als Smart App Protector kunnen doen. Hiermee kun je middels een wachtwoord of patroon toegang verlenen tot bepaalde apps. Je kunt deze wachtwoorden ook voor een bepaalde tijd inschakelen. Ook kun je kiezen voor Sim Only met alleen bellen, dus zonder extra databundel. Hiermee kan je kind dus alleen via wifi internetten en heb je nog meer controle over de kosten.
Extra telefoonkosten liggen op de loer
Mocht je kind niet op de hoogte zijn van bepaalde bijkomende telefoonkosten als een abonnement of verzekeringen. Vertel hem of haar dit ook direct bij aankoop van een toestel. Je kunt bijvoorbeeld het 06-nummer blokkeren voor sms-diensten via smsdienstenfilter.nl. Simyo biedt daarnaast ook het voordeel dat sms’en naar een premium sms-dienst niet mogelijk is. Een andere optie is een datalimiet instellen, dit kan zowel op Android als iOS. Ook zijn hier verschillende apps voor zoals My Data Manager, deze app is beschikbaar op iOS en Android. Zo voorkom je namelijk torenhoge rekeningen. In deze blog kun je lezen hoe je inzicht krijgt in het datagebruik van je apps. Ook is er is natuurlijk een verschil tussen een maandelijks abonnement en een prepaid. In het begin kun je als ouder ervoor kiezen om voor prepaid te gaan, met alleen beltegoed voor noodgevallen. Tegenwoordig kun je namelijk toch bijna overal online zijn met WiFi, mocht het nodig zijn.
Abonnement met telefoon of Sim Only?
Kinderen onder de 18 jaar kunnen zelf nog geen abonnement afsluiten. Als ouder weeg je dus de keuze af of je een abonnement met telefoon of Sim Only kiest. Je kind kan dan uiteraard zelf het abonnement gebruiken, maar als ouder kun je het vervolgens op ‘Mijn Simyo’ in de gaten houden. Allereerst is het belangrijk om te weten wat Sim Only is en wat het verschil is met een abonnement met toestel. Sim Only is een abonnement waarbij je van de provider alleen een simkaart krijgt. Je moet dus zelf voor een telefoon zorgen. Dit kan een oude tweedehands telefoon zijn, of een nieuwe telefoon die je in één keer betaald. In deze blog lees je meer over wat Sim Only is. Bij een abonnement met telefoon krijg je een ‘gratis’ telefoon van de provider. Je gaat hierbij als het ware een lening aan waarbij je de telefoonkosten maandelijks aflost. Dit betekent dan ook dat je vaak hogere maandlasten hebt dan bij een Sim Only abonnement. Daarnaast kun je met Sim Only bij Simyo elke maand de hoogte van je bel- en internetbundels aanpassen, terwijl je dit bij een abonnement met toestel alleen naar boven kan aanpassen. Mocht je kiezen voor een abonnement met telefoon, waarbij de telefoon 250 euro of duurder is, dan registreert het Bureau Kredietregistratie (BRK) het bedrag van je telefoon als lening. Het BKR houdt in een persoonlijk dossier al jouw afgesloten leningen bij.
Scherven brengen geen geluk
Hoewel je misschien voor een iets simpelere telefoon gaat, is het natuurlijk zonde als de telefoon binnen de kortste keren beschadigd raakt. De kans dat de telefoon een keer uit handen valt is natuurlijk aanwezig. Daarom is het verstandig om een stevig telefoonhoesje aan te schaffen en/of een verzekering af te sluiten. Een telefoon verzeker je al voor een paar euro per maand.
Hoe ging jij om met jouw eerste mobiele telefoon?