Ik kan niet bellen, wat kan ik doen?
Het is natuurlijk niet de bedoeling, maar het kan voorkomen dat je zomaar ineens niet kunt bellen. Dit kan verschillende oorzaken hebben en die nemen we graag met je door. Ook geven we je tips hoe je alsnog iemand te spreken krijgt!
Ik kan niet bellen, wat is de oorzaak?
Gaat de telefoon niet over zodra je iemand belt? Hoor je meteen ‘tuut, tuut, tuut’? Dan is het blijkbaar niet mogelijk om op dat moment te bellen. Waarschijnlijk heeft dit één van de volgende oorzaken.
Netwerkstoring
Als je niet kunt bellen, komt dit meestal door een netwerkstoring. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor en wordt het probleem door de provider snel opgelost. Als het niet lukt om iemand te bellen, is het verstandig om eerst de storingspagina van je mobiele provider te bekijken. Ook Simyo heeft een storingspagina. Via de storingstool van Mijn Simyo kun je daarnaast een storing doorgeven als je langer dan twaalf uur niet kunt bellen. Helaas is er tijdens een storing niets dat je zelf kunt doen om het probleem op te lossen, een kwestie van afwachten.
Telefoon maakt geen contact met netwerk
Is er geen netwerkstoring? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je telefoon. Zo bestaat de kans dat jouw telefoon geen verbinding heeft met het telefoonnetwerk. Dan is het niet mogelijk om te bellen, sms’en en internetten. Je achterhaalt dit het beste door te kijken of je boven in het scherm de netwerkstreepjes ziet. Als je deze niet ziet, heb je geen verbinding met het netwerk
Is dit het geval? Tijd om de mouwen op te stropen en aan de slag te gaan. In veel gevallen is het probleem op te lossen door de telefoon opnieuw op te starten. De verbinding wordt dan gereset en je telefoon maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Waarschijnlijk kun je daarna weer bellen. Is dat niet zo? Neem dan contact op met de klantenservice van je provider. Een medewerker kan je helpen de oorzaak te achterhalen.
Kapotte microfoon
Tijdens een gesprek is het ook mogelijk dat jij de andere verstaat, maar hij jou niet. Dan is waarschijnlijk de microfoon van je telefoon stuk. Beste is om de telefoon eerst goed schoon te maken en te blazen in de microfoon. Ben je daarna nog niet te verstaan? Het is mogelijk dat de microfoon van je telefoon stuk is. Voor een telefoonreparateur is het een koud kunstje om deze te vervangen en dit kost niet veel geld.
Ben je voor de andere wel te horen, maar val je af en toe weg? Dit komt omdat je dan slecht bereik hebt. Waarschijnlijk komt dit omdat je in goed geïsoleerd gebouw bent. Loop naar het raam of naar buiten: waarschijnlijk ben je zo een stuk beter te verstaan.
Ik kan niet bellen in of naar het buitenland
Als het niet lukt om een buitenlands nummer te bellen, of je zit zelf in het buitenland en je kunt helemaal niet bellen, dan kan het zijn dat deze optie op jouw aansluiting uitstaat. Je kunt bellen in en naar het buitenland aanzetten via de Mijn Simyo app:
- Open de Mijn Simyo-app.
- Log in met je telefoonnummer en wachtwoord.
- Druk rechtsboven op je profielfoto.
- Druk op ‘Netwerkinstellingen’.
- Schuif de slider naast ‘Bellen in en naar het buitenland’ naar rechts.
- Je kunt nu buitenlandse nummers bellen.
Via Mijn Simyo kun je de instelling ook aanpassen:
- Ga op je computer naar Mijn Simyo.
- Log in met je telefoonnummer en wachtwoord.
- Druk op ‘Instellingen’.
- Druk op ‘Netwerkinstellingen’.
- Schuif de slider naast ‘Bellen in en naar het buitenland’ naar rechts.
- Je kunt nu buitenlandse nummers bellen.
Toch bellen als je niet kan bellen? Zo doe je dat!
Lukt het niet om te bellen, maar sta je écht te trappelen om je moeder, geliefde of beste vriend te spreken? Er zijn andere manieren waarmee je via je telefoon een gesprek kunt voeren.
Bellen via internet met WhatsApp
Via WhatsApp kun je ook bellen. Dit doe je via internet. In plaats van minuten uit je Sim Only belbundel verbruik je MB’s van je Sim Only internetbundel. Een minuut bellen kost je tussen de 600 en 960 kB per minuut: vijf minuten bellen kost je ongeveer tussen de 3 en 4,5 MB.
Beeldbellen met Skype of Facetime
Ook een leuke mogelijkheid: beeldbellen! Hiermee spreek én zie je elkaar. Dit kan met apps als Skype en Facetime. Hiermee ben je via de selfiecamera van je smartphone te zien. Tip: doe dit wel via wifi, want dan kost het geen MB’s. Beeldbellen kan namelijk best wat data verbruiken. Videobellen in HD-kwaliteit kost ongeveer 22,5 MB per minuut.
Ook een mogelijkheid: mailen of ‘appen’
Er zijn nog een paar andere manieren om met iemand contact op te nemen als bellen niet lukt.
Berichtje sturen
Je kunt natuurlijk altijd een berichtje sturen via WhatsApp of Facebook Messenger. Sms’en kan ook, al lukt dit waarschijnlijk niet als er een storing is in het telefoonnetwerk. Het sturen van berichtjes via WhatsApp en Facebook Messenger kost bovendien nauwelijks data.
E-mailen
Een mail sturen kan natuurlijk ook. Dit doe je via de mail-app op je smartphone, zoals Gmail voor Android, Mail voor iOS en de Outlook-app (aanrader!). Heb je iemands e-mailadres niet? Misschien staat deze op zijn Facebook-profiel!
Berichtje via social media sturen
Met steeds meer social media-apps kun je privéberichten sturen. Dit is dus óók een mogelijkheid om iemand te spreken als je niet kan bellen. Facebook Messenger bespraken we al, maar met apps als Twitter, Instagram en tegenwoordig zelfs Snapchat kun je ook chatten met anderen. Kortom: mogelijkheden genoeg als het bellen niet lukt!
Mijn belbundel is op, wat nu?
Is je belbundel op? Je kunt dan nog wel bellen, maar dan wel tegen het buitenbundeltarief van 31 cent per minuut. De kosten hiervoor worden opgeteld bij je telefoonrekening. Wil je bellen als je belbundel op is? Het is waarschijnlijk het voordeligst als je de extra belbundel koopt. Deze kost maar 2 euro en bevat 50 minuten. De extra bundel koop je via de Mijn Simyo app:
- Open de Mijn Simyo app
- Druk op ‘Bundels aanpassen of minuten of MB’s bijkopen’.
- Druk op ‘Koop extra belminuten’.
- Druk op ‘Belminuten bijkopen’.
- Vul ter bevestiging je inlogcode voor de Mijn Simyo app in.
- Je hebt nu belminuten bijgekocht!
Via de app en Mijn Simyo kun je ook je bundels aanpassen. Handig als je vaker belminuten tekort komt of bijvoorbeeld elke maand veel MB’s overhoudt. Je Sim Only abonnement blijft dan passen bij je verbruik. Tot horens!