De (on)zin van online keurmerken: dit zijn de beste tips
Zo’n 70.000 Nederlandse websites verkopen producten. Maar welke zijn betrouwbaar? En welke juist niet? Om dat duidelijk te maken aan consumenten, zijn er online keurmerken voor webshops. Tegenwoordig zijn er echter zóveel online keurmerken, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom helpen wij je op weg bij het webwinkelen. We leggen uit waar je op moet letten als je online iets koopt. En gidsen je door het woud van online keurmerken.
Iedereen kan een keurmerk beginnen
In Nederland kan iedereen zelf een keurmerk beginnen. Er zijn geen wettelijke regels voor, behalve dat je niet mag misleiden. Voor een keurmerk is niet veel meer nodig dan een idee, een logo en een website. Zo heeft bijvoorbeeld hygiënekeurmeester en tv-presentator Rob Geus zijn eigen ‘hygiënekeurmerk’, dat je – zo ontdekte tv-programma Rambam – gewoon bij zijn bedrijf kunt kopen voor 2800 euro. Omdat het zo makkelijk is om een keurmerk te beginnen, is er ook een heel woud aan online keurmerken voor webshops ontstaan. Hoe vind je je weg door dit woud?
De bekendste online keurmerken voor e-commerce
Waarschijnlijk zullen de logo’s van Thuiswinkel Waarborg (2200 aangesloten webwinkels) en Webshop Keurmerk (4500 winkels) je het bekendst voorkomen. Deze twee e-commerce keurmerken hebben zelf een soort keurmerk voor keurmerken, namelijk een virtuele oké-stempel van de Consumentenbond. Dat wil zeggen dat alle leden van deze twee keurmerken algemene voorwaarden hebben die zijn afgesproken met – en goedgekeurd door – de Consumentenbond. Bovendien zijn ze aangesloten bij de Geschillencommissie, een soort praktijkrechter voor geschillen.
Andere e-commerce keurmerklogo’s die je misschien wel kent, zijn die van Qshops Keurmerk (3000 winkels), mkbOK (1200 winkels), Webwinkelkeur (4200 winkels) en Thuiswinkel Keurmerk (winkels leden). Simpel gesteld komt het erop neer dat deze keurmerken aan de ene kant toetsen of webondernemers zich wel aan het consumentenrecht houden. En aan de andere kant bemiddelen ze tussen consumenten en webwinkels in het geval van klachten.
Het is misgegaan. Wat nu?
Stel, je hebt iets gekocht en het is niet goed. Of je vindt het niet mooi. Volgens het Nederlandse consumentenrecht heb je een bedenktijd van 14 dagen, waarbinnen je het product zonder opgaaf van redenen kunt terugsturen. Of kunt annuleren, als het gaat om een dienst. In principe zou íedere webshop – met of zonder keurmerk – het aankoopbedrag en de verzendkosten moeten teruggeven. Maar de website waar jij hebt besteld, weigert dit. Wat dan?
De webwinkels van Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk zijn aangesloten bij de onafhankelijke Geschillencommissie. Dat is een soort praktijkrechter die bindende uitspraken kan doen. Qshops Keurmerk, MkbOk en Webwinkelkeur laten geschillen oplossen door geschillenwebsites, waarvan minder transparant is hoe (onafhankelijk) ze werken. De Consumentenbond geeft daarom de voorkeur aan geschillenoplossing door de Geschillencommissie.
Vijf webwinkels hebben in 2016 totaal 590.000 euro boete gekregen van de Autoriteit Consument & Markt. Ze namen het namelijk niet zo nauw met het terugbetalen van aankoopbedragen en verzendkosten. Terwijl enkele van hen wel zijn aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Oftewel: het kan geen kwaad om bij online winkelen altijd op te letten, of een winkel nou een keurmerk heeft of niet.
Checklist voor kopen op internet
Koop je graag spullen op internet? Dan is het goed om hierop te letten:
- Bekijk op de ledenpagina van Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk of welk online keurmerk dan ook of een webwinkel wel echt lid is.
- Druk de betaalpagina af of maak een printscreen voor eventuele latere geschillen.
- Bekijk of het afrekenen gaat via https://<URL van de webshop> en of er een slotje staat in de adresbalk van je browser voor de URL. Staat daar een uitroepteken? Dan kun je beter niet bestellen, de website is namelijk niet veilig genoeg.
- Gaat het afrekenen via een beveiligde methode zoals iDEAL of PayPal? Zo niet, dan kun je het beste kiezen voor achteraf betalen.
- Heb je het idee dat er een luchtje zit aan de webshop, dan kun je kijken of er (veel) klachten staan over deze site op www.klachtenkompas.nl.
Chinese webshops: Alibaba en 40 rovers?
Volgens Thuiswinkel.org kopen Nederlanders jaarlijks voor honderden miljoenen euro’s bij Chinese webshops. Je hoort er allerlei horrorverhalen over. Maar hoe goed of slecht zijn websites als Alibaba.com, Dealextreme.com en Miniinthebox.com? Nou, best goed! Dat blijkt uit een groot onderzoek dat de Consumentenbond heeft gehouden. Zo zou 80 procent van de ondervraagden zo weer iets bestellen bij een Chinese webshop. En de klantenservice waarderen ze gemiddeld met een 7,2.
Maar er zijn ook schaduwzijdes. De levertijd was gemiddeld 27 dagen en kan oplopen tot ruim twee maanden. Soms krijg je namaakartikelen. En tablets en andere elektronica bleken af en toe al na een dag stuk tegaan. Bovendien moet je veel importheffing betalen voor producten boven de 22 euro.
Tips voor online kopen in China
Wil je geld besparen en in China bestellen? Dan hebben we ter afsluiting nog wat tips voor je:
- Is een product prima of juist rommel? Dat zie je natuurlijk niet aan de foto en omschrijving. Maar je kunt het mogelijk wel achterhalen als je reviews van de verkoper en het product googelt.
- Handleidingen en menu’s kunnen in het Chinees zijn en elektronicastekkers passen mogelijk niet in Nederland. Twijfel je hierover, dan kun je het beste even informeren bij de verkoper.
- Betaal je met een creditcard of via PayPal, dan is je aankoop meteen beschermd.
- Geduld is een schone zaak. Het kan gerust gebeuren dat je pakketje pas zes weken na het bestellen aankomt.
- Benader gerust de klantenservice als je een klacht hebt, veel Nederlanders hebben goede ervaringen met de Chinese helpdeskmedewerkers.