Een Sim Only abonnement bestellen in tien stappen
Wil je overstappen op een Sim Only abonnement? Dit is al gebeurd in tien stappen. Om je hier zo goed mogelijk bij te helpen, nemen we je in dit artikel mee langs alle onderdelen van het bestelproces. Ook lees je hier hoe lang het duurt voordat je via Sim Only mobiel belt, sms’t en internet.
1. Ten eerste: Hou deze gegevens bij de hand
Voordat je een Sim Only abonnement afsluit, heeft je nieuwe provider een aantal gegevens van je nodig. Maak je hierover geen zorgen, want elke Nederlandse provider gaat hier zorgvuldig mee om. Het kan per provider verschillen wat deze van je wil weten, maar het komt altijd wel goed als je een identiteitsbewijs en bankgegevens bij de hand hebt.
2. Aan de slag: Een Sim Only abonnement aanvragen
Bij de meeste providers kun je een Sim Only abonnement online afsluiten. Zo ook bij Simyo. Sterker nog: bij ons kan het alleen online! Je hoeft er dus niet de deur voor uit. Ga, om met het bestelproces te beginnen, naar simyo.nl en druk op ‘Sim Only bestellen’.
3. Eerste beslissing: Kies de duur van je Sim Only abonnement
Niet elk Sim Only abonnement heeft dezelfde lengte. De drie meest voorkomende varianten hebben de duur van een maand, een jaar of twee jaar. Bij Simyo kun je kiezen tussen maandelijks opzegbaar en een jaarabonnement.
Wanneer neem ik een maandelijks opzegbaar Sim Only abonnement?
Maandelijks opzegbare Sim Only is een abonnement dat je elke maand kunt opzeggen zonder dat daar kosten aan zijn verbonden. De beste keuze als je nog niet weet of Sim Only bij je past, of als je Simyo eerst wil uitproberen voordat je met ons ‘trouwt’. Ook is dit misschien wel de beste abonnementsvorm als je op elk moment je abonnement wil kunnen opzeggen.
Wanneer zet ik Sim Only voor een jaar vast?
Heb je een maandelijks opzegbaar Sim Only abonnement en ben je toch niet van plan over te stappen? Of weet je zeker dat Sim Only bij je past? Kies dan voor een jaarabonnement. Dan ben je nét wat voordeliger uit, want bij een jaarcontract zijn de bundelprijzen bij veel providers - waaronder Simyo - lager dan bij maandelijks opzegbare Sim Only. Neem je een maandelijks opzegbaar abonnement bij Simyo, dan heb je altijd de mogelijkheid om over te stappen op een voordeliger jaarabonnement. Bij een jaarcontract kun je na negen maanden je abonnement opnieuw met een jaar verlengen. Het mooie daaraan is dat je na het eerste jaarcontract kunt rekenen op nóg lagere bundelprijzen.
4. Tweede beslissing: Kies je bundels
Een Sim Only abonnement bestaat uit bundels. Deze kun je uitzoeken zodra je de abonnementsduur kiest. Bij de meeste providers heb je sowieso een belbundel en bepaal je zelf of je ter aanvulling een internetbundel neemt. Zo ook bij Simyo. Extra voordeel: bij Simyo kun je elke maand gratis je bundels naar boven of beneden bijstellen via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app. Hierdoor past het abonnement altijd bij je gebruik.
Welke bundels passen bij mij?
Vind je het tijdens het afsluiten lastig om te bepalen welke bundels bij je passen? Lees hier hoeveel belminuten er bij jou passen en hier welke internetbundel bij je past. Sommige providers bieden ter aanvulling ook andere bundels aan. Zo hebben de meeste providers, waaronder Simyo, een onbeperkte sms-bundel voor jou in de aanbieding: handig voor wanneer je vaak contact hebt met iemand die geen WhatsApp heeft. Ook heeft niet elke provider standaard 4G-internet. Sim Only van Simyo heeft dat standaard wél.
5. Bereikbaar blijven: Nummerbehoud aanvragen
Na het uitkiezen van je bundels beslis je of je je huidige telefoonnummer meeneemt naar je Sim Only abonnement. Wil je jouw nummer niet behouden? Druk dan op ‘nee, dank je’. Je krijgt dan van je provider een nieuw telefoonnummer. Je moet dan wél zelf je abonnement opzeggen. Selecteer deze mogelijkheid ook als je nog geen mobiel telefoonnummer hebt.
Wil je je nummer wél behouden? Prima! Zeg in dat geval niet zelf je abonnement op. De providers regelen nummerbehoud dan onderling en zorgen ervoor dat je niet dubbel betaalt, of een paar dagen zonder je nummer zit. Zij spreken de eerst mogelijke datum af waarop je nummer kan worden overgezet. Dit kost geen geld, want nummerbehoud is altijd gratis. Bij Simyo hoef je tijdens het bestellen van je abonnement alleen je telefoonnummer in te voeren en aan te geven wat voor soort abonnement je nu hebt. Vervolgens ontvang je per sms een verificatiecode. Reageer op dat bericht door dezelfde verificatiecode terug te sturen. Vervolgens zorgen de providers ervoor dat jij je telefoonnummer meeneemt naar je nieuwe Sim Only abonnement.
Achteraf nummerbehoud aanvragen
Weet je tijdens het bestellen van Sim Only nog niet of je nummerbehoud wil? Geen probleem: je kunt dit ook pas aanvragen als je simkaart van Simyo op de deurmat ligt. Log dan in op Mijn Simyo met je tijdelijke telefoonnummer en je wachtwoord uit de bevestigingsmail en activeer je Simkaart. Hierna kun je via ‘Instellingen’ nummerbehoud aanvragen, onder het tabje ‘Simkaart’. Simyo dient de aanvraag dan alsnog in bij je vorige provider en zegt daarmee je oude abonnement op. Na het indienen van de aanvraag zie je de status daarvan op Mijn Simyo.
Aanvraag nummerbehoud afgewezen: wat nu?
Dat is natuurlijk vervelend, maar gelukkig kan dit vaak verholpen worden. Als je aanvraag voor nummerbehoud is afgewezen, kloppen één of meerdere gegevens niet of mag je nog niet weg van je provider. Neem altijd contact op met je oude provider om erachter te komen wat er precies niet klopt. Via Mijn Simyo geef je deze gegevens dan aan ons door. Zodra alle gegevens kloppen, keurt je oude provider je aanvraag voor nummerbehoud goed. Je ontvangt dan van Simyo de bevestiging en datum van overzetting. Komt goed, dus! Wil je geen nummerbehoud meer? Neem dan contact op met de klantenservice van je nieuwe provider, want deze moet je abonnement dan nog wél aanzetten.
6. Essentieel: Vul je gegevens in
Nadat je wel of niet het nummerbehoud-proces doorliep, ga je naar de volgende fase in de bestelling van Sim Only: je gegevens invullen. Hier hoort ook jezelf legitimeren bij en dat is tegenwoordig heel gemakkelijk. Dit gaat aan de hand van een betaling via iDeal van 1 cent. Daarbij is het belangrijk dat de invulde naam bij het abonnement gelijk is aan de tenaamstelling van de bankrekening.
7. Doorpakken: Bestelling afronden
Tot slot controleer je voor de laatste keer je bestelling. Je checkt of de door jouw ingevulde gegevens en uitgekozen bundels kloppen. Tot slot maak je via iDeal 1 cent aan Simyo over. Hiermee verifieer je jouw rekeningnummer en kun je voortaan via automatische incasso je telefoonrekening betalen. De aansluitingskosten staan op je eerste factuur, die je later van Simyo krijgt. Mocht je de bestelling nog willen annuleren? Dat kan via simyo.nl/annuleren.
8. Wachten: Je simkaart is onderweg
Na het afsluiten is het wachten tot de simkaart op je deurmat ligt. Bij Simyo duurt dit maximaal drie werkdagen. Je hoeft hiervoor niet thuis te blijven, want de simkaart past gewoon door de brievenbus. In de meegeleverde brief staan instructies voor het activeren van je simkaart. Ook lees je hoe je het juiste simkaartformaat je uit de 3-in-1 simkaart drukt.
Zodra je simkaart is geactiveerd, ontvang je een e-mail met daarin de pincode van de simkaart. De pincode heb je nodig wanneer je de simkaart voor het eerst gebruikt en daarna kun je ‘m eventueel veranderen via de instellingen van de telefoon. De originele pincode kun je altijd terugvinden in Mijn Simyo, net als de puk-code, die je nodig hebt als je ooit je pincode vergeten bent.
9. Simkaart binnen: De start van je nieuwe abonnement
Na het activeren van je simkaart kun je altijd direct mobiel bellen, sms’en en internetten. Wij raden echter aan dat je de nieuwe simkaart niet gebruikt vóór de datum waarop je nummer wordt overgezet. Als je voor die datum de simkaart gebruikt, is je abonnement nog niet begonnen en maak je buitenbundelkosten. Wanneer je nummer wordt overgezet is afhankelijk van je contract bij je vorige provider. Als je contract is afgelopen, dan geldt er meestal een opzegtermijn van een maand.
Heb je geen nummerbehoud aangevraagd? Dan kun je na het activeren je simkaart direct gebruiken. Als je je nummer meeneemt vanaf een Prepaid aansluiting, dan geldt er geen opzegtermijn en duurt het slechts enkele werkdagen voordat je met je oude, vertrouwde nummer belt.
10. Finish: Blijf in controle met Mijn Simyo en de Mijn Simyo app
Met Sim Only van Simyo hou je via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app je verbruik in de gaten. Ook pas je hier eventueel je instellingen aan. Blijkt na een tijdje dat de bundels niet bij je passen? Geen probleem, want bij Simyo kun je deze elke maand gratis naar boven of beneden aanpassen. Zo hou je zelf de controle en blijft het abonnement bij je passen.
Heb je nog vragen over het bestellen van een Sim Only abonnement bij Simyo? Onze klantenservice staat altijd voor je klaar. Telefonisch, maar ook via onder andere het Simyo Forum of WhatsApp. De Simyo Klantenservice geeft tussen 8 en 20 uur sowieso antwoord, maar schrik niet als je daarvoor of daarna óók antwoord krijgt. Veel plezier met je nieuwe Sim Only abonnement!