8 telefoontrends die we voorspellen voor de toekomst
Bij Simyo vonden we het een goed moment om trends als het om smartphones en apps gaat eens onder de loep te nemen. Waar krijgen we dit jaar geen genoeg van? En waar zijn we juist behoorlijk klaar mee? Hier komen ze: acht trends voor het komende jaar (en daarna)!
Trend 1: Apps worden een deel van ons leven
Apps gaan steeds minder ‘losse’ taakjes oplossen, zoals het weer voorspellen, of je sportprestaties bijhouden, maar worden een onderdeel van je leven. In 2016 vertelt je fitness-app je bijvoorbeeld ook wat voor weer het is (‘Hup, hardlopen, de zon schijnt!’) of wanneer je volgende afspraak zich aandient (‘Snel douchen, je moet zo naar je werk’). Volgens trendwatchers nemen een paar apps binnenkort de taken over van alle losse apps die je nu op je smartphone hebt. Sowieso gaan we in de toekomst bijna alleen nog maar internetten via een app en steeds minder lukraak surfen (surfen is ook zó 2001).
Trend 2: We gaan mobiel betalen
We schreven al eerder over contactloos betalen en deze trend zet in 2016 echt door volgens kenners. Eerlijk is eerlijk: willen we niet allemaal af van die portemonnee vol pasjes en contant geld? Contactloos betalen met je mobiel is met een speciale NFC-simkaart heel makkelijk: je houdt simpelweg je mobiel tegen het pinapparaat en klaar is Kees.
Trend 3: Persoonlijke advertenties op je telefoon
Of we het nou willen of niet; advertenties worden steeds meer afgestemd op jou als persoon. In 2016 krijg je wellicht een reclame toegestuurd terwijl je voor het rek met melkpakken staat: ‘Henk, nu twee pakken halfvol halen, één betalen!’ Hoe werkt dit? Dit kan via een beacon: een klein soort apparaatje waarmee via Bluetooth gegevens uitgewisseld worden tussen jouw telefoon en de locatie van de beacon. Heeft een winkel beacons geplaatst, dan communiceert de beacon met je telefoon en weet dus dat je er bent. Op die manier kan er heel gericht een aanbieding naar je toegestuurd worden. Heb je hier geen zin in? Dit werkt natuurlijk alleen als je Bluetooth inschakelt. (Of je houdt ‘m juist lekker uit)
Trend 4: Augmented reality komt eraan
Augmented… wat? Je houdt je telefoon bij een bezienswaardigheid en poef, opeens zie je een filmpje op je telefoon met extra uitleg en geschiedenis van hetgeen waar je naar kijkt. Letterlijk vertaald betekent augmented reality: de realiteit, maar dan uitgebreider. Er wordt al jaren gepraat over deze techniek, maar volgens trendsetters zet het in 2016 dan echt door. Maar of dat ook de reality is, blijft de vraag natuurlijk.
Trend 5: Genoeg van openbaar smartphone-gedrag
Hopelijk wordt dit een trend die doorzet in 2016: minder asociaal smartphone-gedrag in het openbaar. Bellen tijdens een plechtigheid staat met stip op één als grootste ergernis, volgens onze enquête. “Hè? Wat? Ik hoor je heel slecht. Er praat de hele tijd een ambtenaar doorheen.” Tja, dat kan ook écht niet.
Trend 6: Onze smartphone wordt hét nummer-1 scherm
Was onze smartphone nog lang een ‘tweede keus’ scherm, nu al (en straks nog meer) gaan steeds meer mensen alles via hun smartphone doen. Filmpjes, slimme apps, je gezondheid in de gaten houden: de smartphone wordt het centrale apparaat waarop het allemaal gebeurt. En zoals bij trend één aangegeven: lukraak internetten is uit, voor álles komt een app.
Trend 7: Minder selfies
Afgelopen nieuwjaar namen veel mensen zich voor minder selfies te maken in 2016. Opvallend resultaat uit het onderzoek dat Simyo liet uitvoeren onder ruim duizend Nederlanders: 93% van de ondervraagden maakt al nóóit een selfie! En al die digitale foto’s – wat dóe je er uiteindelijk mee? We zijn benieuwd: wil jij ook minder selfies maken? Of heb je juist net die selfiestick aangeschaft?
Trend 8: Meer video’s!
Heb jij al een video als profielfoto? Video is volgens trendsetters sowieso hét medium van de toekomst, en Facebook laat je nu een video uploaden als profielfoto. Heb jij er al eentje? Anders is het nu tijd om te gaan nadenken over een pakkend filmpje. Benieuwd naar wat er kan? Facebook maakte er een promo-video over.
Naar welke trend kijk jij uit en welke juist niet? Of hebben we een trend gemist?